Tänk om de ofelbara har fel

I veckan som gick hade jag ett debattinlägg infört i Norrtelje Tidning. Rubriken var ”Tänk om de ofelbara har fel” och inlägget var i huvudsak kritiskt ifråga om demokrati och medborgarinflytande i vår kommun. 
Gamla DC3:an

 Jag har fått en hel del uppskattande kommentarer både på sociala medier, via mejl, per telefon och ”live”. Uppskattning är alltid trevligt att få, men ”smolket i bägaren” denna gång var naturligtvis att det visar på ett stort missnöje med underskottet på demokrati och medborgarinflytande. Hur stort missnöjet är kan naturligtvis vara svårt att kvantifiera.

En negativ kommentar såg jag passera på Facebook som jag anser det viktigt att här bemöta från min sida. Jag försöker undvika att debattera i andras ”Facebooktrådar”. Att bli kallad för ”högljudd gamling” står jag ut med även om det finns ett litet stänk av diskriminering i uttrycket. Att däremot gång på gång sedan 6-7 år tillbaka i tiden påstå att jag i mina inlägg gör mig till talesperson för alla medborgare är bara så galet att det måste tillbakavisas. Då vet man heller inte hur bloggar, och sociala medier fungerar.
Gevärsfaktoriet

I princip allt det jag skriver redovisar jag mina egna tankar och åsikter. Undantag har förekommit då jag representerat en grupp medborgare eller kanske en förening, men då framgår detta tydligt. Sedan får läsarna bilda sig en egen uppfattning.

Under valåret 2010 fick jag och andra medlemmar i den ideella föreningen Mötesplats Norrtälje utstå en hel del spott och spe från i huvudsak moderaterna som i brist på andra argument tog till att misstänkliggöra oss genom att kalla oss för gnällspikar och de som ”skriker högst”. Taktiken verkar fortleva än idag även om det nuvarande samverkansstyret hellre väljer ignorerings-taktiken. 
Nya societetsbron


En annan kommentar som jag läste på Facebook gjorde mig verkligt bekymrad. Det gällde att de politiker som vågar ändra sig får äta upp det under resten av sin karriär. Detta gör mig än mer övertygad om att det är effektivare att börja städa trappan uppifrån och slänga alla piskor.
 
Gamla konsthallen



Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg