En Facebooktyckares reflektioner på presidentvalet

Mitt sätt att samla tankarna är att sätta mig bakom tangentbordet. Så även den här mulna och snöiga dagen sedan jag någon gång vid 7-tiden i morse fick klart för mig att Donald Trump skulle bli USA:s nästa president. Skyll inte på mig, jag ”höll” på Bernie Sanders. Märkte ni att jag sa ”höll” på Bernie Sanders. Varför det då? Jo jag tyckte att han verkade lugn och sansad och dessutom var han i min ålder.

Lika djuplodande kunskaper om presidentkandidaterna tror jag faktiskt väldigt många svenskar har som idag yttrar sig på Facebook och andra sociala medier. Ändå är det ibland ganska avancerade analyser man får sig till livs. Ligger det något bakom dessa analyser eller är det bara ett sätt att få ur sig sin frustration. Att Donald Trump har retat upp många här i Sverige genom sina ohyfsade och kränkande uttalande är ställt utan allt tvivel, men Hillary Clintons egna beskyllningar av Trump gick väl inte av för hackor, de heller? ”Det är den värsta kampanj jag har varit med om” säger en sedan länge boende amerikan i Norrtälje Kommun i lokaltidningen. Han borde veta.

När jag i morse lyssnade på Donald Trumps tacktal till sina supportrar på republikanernas valvaka märktes inte ett spår av hans tidigare agerande i valrörelsen, då slog det mig direkt att hade han talat på detta sätt då hade han aldrig blivit president. Nu var han väldigt samlad, vänlig och nästan ödmjuk. Jag tänker inte nämna några exempel, det finns många paralleller man kan dra i världshistorien, men gemensamt är alltid att med i bilden finns människor som är fattiga, besvikna, arbetslösa, utstötta från samhället, utan vare sig hopp eller framtidstro. Dessa människor lyssnar inte till lena värdeord och fagra löften. Donald Trump visste det och hur han skulle ”trycka på rätta knappar”, nu har han mycket att bevisa.

Av någon anledning kom jag att tänka på en tidigare amerikansk president Ronald Reagan (1981-1989). Kanske var det för att både han och Trump har en bakgrund som skådespelare, men när jag googlar på Reagan läser jag även att han kallas ibland The Great Communicator för sin förmåga att uttrycka känslor och idéer på ett personligt sätt. Nog törs man väl även påstå att Trump uttrycker sina känslor och idéer på ett personligt sätt – eller? Ronald Reagan blev till slut som jag förstår en mycket omtyckt amerikansk president.

Under eftermiddagen dök en ledare upp här på Facebook skriven av den politiske redaktören för Göteborgs-Posten, Alice Teodorescu. Jag ser en del likheter med det jag skriver, jag tycker dock det är trist att redan samma dag som Donald Trump blir vald till president skall man fastställa, om de samhällsgrupper jag nämner i ett stycke ovan: ”De vann valet åt Trump men Trump kommer inte att vinna något åt dem”. En ny vinkling från media som ”eldar på” och går händelserna i förväg.. Jag länkar till Alice Teodorescus tänkvärda ledare ”Förnekelse skapar farliga politiker”.


Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

  1. Du har rätt i att Alice Teodorescus artikel var mycket bra men även denna av Britt Marie Mattsson. Frågan är vill vi och i så fall vad kan vi lära av detta? http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/st%C3%B6rsta-politiska-sensationen-i-modern-historia-1.3942552

    SvaraRadera
  2. Tack Gun, har lagt ut även denna länk på Facebook.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg