En kulturinjektion

Sitter med spänning och läser om Medborgarhuset Trappan iVällingby. OK, det är inget Uppsala Konsert & Kongresshus, men jag blev imponerad dels av hur arkitekterna Backström och Reinius fick till det för 60 år sedan, och dels av upplägget med ett samarbete mellan Vällingby Citys centrumledning, Kulturhuset Stadsteatern och 30-talet kulturföreningar som delintressenter. Kanske är det inte mer än rätt att också Norrtälje stads affärs- och företagsidkare bidrar till kulturen på ett mer konkret sätt. 


Observera att jag inte hävdar att arkitekturen på Medborgarhuset Trappan skulle flyta in i Norrtäljes miljö eller att huset skulle tillfredsställa behovet av en stor scen i Norrtälje. Däremot vet jag att det finns ett skriande behov av lokaler för kulturverksamhet och att företagen borde vara intresserade av att medverka till finansieringen för att ge tillbaka en del till kommunens invånare. Förlåt Hallsta, Rimbo, Älmsta osv, men jag tror just nu att det finansiella underlaget är störst i Norrtälje stad.

Mitt blogginlägg är tänkt mer som en tankeinjektion för slumrande politiker och samhällsbyggare. Definitivt inte en presentation av en slutgiltig lösning, för det är det inte!



Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg