En senior bloggares skolreflektioner

Ja, jag har bloggat nyligen om skolan i Norrtälje kommun. Jag har skrivit kontinuerligt om skolan sedan år 2010. Jag har skrivit både debattartiklar och ett flertal blogginlägg. Även om detta handlar om Norrtälje är jag övertygad om att frågan är, eller kan bli aktuell, i de flesta kommuner, i synnerhet landsbygds- och/eller glesbygdskommuner med sina speciella förutsättningar. Norrtälje kommun har under många år legat i slutet på olika rankinglistor då det gäller kvalitet och skolresultat. Både tidigare politiska styre, liksom det nuvarande, har envist framhävt att ”det tar lång tid att vända en atlantångare”. Förvisso får detta ses som en metafor; en kunnig person har berättat för mig att det bara tar 5 minuter på öppet vatten.

I oktober 2012 tog debatten en annan vändning och fart då plötsligt 10 byskolor hotades av nedläggning. En intensiv aktivitet inleddes på berörda orter där snart medborgargrupper bildades av föräldrar och lärare, Facebookgrupper drogs igång liksom olika protestaktioner.

Själv blev jag i min roll som bloggare och debattör i Norrtelje Tidning snart insorterad i en grupp på 10 – 20 personer som av vissa politiker betraktades som ”de som skriker högst”. Följaktligen hörs man också bäst, vilket egentligen är ganska logiskt. Vem lyssnade?

När det gäller nedläggningen av byskolorna i kommunen blev min absolut första tanke - vilken vanvettig idé. Jag var helt inriktad på att dessa byskolor är en mycket viktig kugge i infrastrukturen i landsbygd, glesbygd och skärgård. En förutsättning för att med andra viktiga samhällsfunktioner göra det möjligt att leva och verka i dessa områden samtidigt som det bäddar för att locka till sig unga familjer som vill göra valet att leva sitt liv i den underbara natur som, enligt mig, är Norrtälje kommuns absolut största tillgång. Detta ville man nu rasera, dessutom på initiativ av en moderatledd borgerlig samverkanskvartett. Brukar inte moderater lyfta fram frihet som sitt mantra? Borde då inte detta inbegripa friheten för folk att kunna välja en liten byskola på landsbygden för sina barn?

Min andra tanke gick naturligtvis till de små skolbarnen som nu skulle ut och skjutsas runt på besvärliga vägar, i synnerhet under vinterhalvåret. Detta borde inget barn under 10 – 11 år behöva utsättas för i onödan.

Efter ytterligare några år med bordläggningar, utredningar, ”locket på”, kohandel mellan partier, stagnation, misströstan mm har nu det nuvarande minoritetsstyret S+C+MP via ytterligare några kostsamma utredningar och skygglappsargumentering kommit fram till en skolstrukturplan som genom olika ”taktiska” åtgärder som stängning, sammanslagning, nedläggning och lärarbrist innebär – ja nu börjar det bli svårt att lista ut hur många småskolor som kommer att bli kvar till slut…

Det finns dock en stor skillnad idag mot år 2012. I dag finns det ett starkt motstånd mot det lagda förslaget. Och bakom står inte bara några personer som ”skriker högst”, utan där står taggade medborgare i tusental som förbereder en begäran om folkomröstning, där står företagarföreningar, där står LRF, där står enskilda företag, där står Länsstyrelsen, där står fyra oppositionspartier som stöder ett noga genomtänkt motförslag framtaget av en medborgargrupp och med helt annat fokus än det som genomsyrat kommunen under lång tid. För att tala klartext, här förkastas kommunstyrelsens förslag som nu på måndag den 20 juni skall upp i kommunfullmäktige.

Den 24 maj skrev jag ett blogginlägg med rubriken ”Norrtälje kommuns längsta långbänk”. Jag är övertygad om att den långbänken kommer att förlängas oavsett hur beslutet i kommunfullmäktige blir den 20 juni. Snöbollen har kommit i rullning och skolbeslutet är alltför viktigt och avgörande för kommunens framtid att det inte får slarvas bort genom ett helt feltänkt beslut. Kanske ännu mer feltänkt än när socialdemokraterna i Landstinget ville lägga ner akutsjukhuset i Norrtälje år 2003. Det mest beklagliga i denna ”skolsoppa” är att samverkansstyrets skolpolitiker med skygglappar vägrar att ta till sig kreativa och konstruktiva synpunkter från olika håll. Inte ens oppositionspolitikers synpunkter i den egna nämnden vill man ta till sig.

I morgon lördag 18 juni organiseras ett demonstrationståg från varuhuset ”Flygfyren” kl. 13.00 ner till Societetsparken för en stor manifestation. Möt upp där du också! Lite regn hindrar inte denna sak.


Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

  1. Inlägg nummer femtioelva som överhuvudtaget inte nämner att man snart måste försöka driva byskolorna utan både personal och utan att klara att följa gällande lagstiftning när det gäller nationella prov utan att skeppa elever mellan skolorna med därtill hörande administrativa börda för de redan hårt prövade lärarna.

    Inte är jag förvånad över att byskolorna har svårt att rekrytera personal!?!

    Till detta kommer undermåliga lokaler med undermålig ventilation som snart bör kommer att börja sluka pengar ur kommunens magra kassa.

    SvaraRadera
  2. Varifrån har du fått dessa besynnerliga idéer? Det är tråkigt och förödmjukande att det sprids så mycket lögner i den här frågan.

    SvaraRadera
  3. Jag har i princip slutat att slösa tid och energi på Markus Folkessons okontrollerade och papegojliknande inlägg. Denna gång finns det inte en koppling till innehållet i mitt blogginlägg som ligger på ett helt annat plan än det som triggas igång inom Folkessons egen bubbla. Då är det meningslöst att kommentera. Jag raderade dock inte hans kommentar i och med att det ger ett ansikte åt samverkansstyreta politikers oförmåga eller ovilja att ta till sig kreativa och konstruktiva synpunkter i "skolfrågan". Detta är tråkigt, men jag tror att de flesta genomskådar Folkesson.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg