I Reykjavik där badar de...

Det lär ha varit någon resa nyligen till Reykjavik där utvalda företagare i Norrtälje kommun tillsammans med ett antal kommunala representanter gjort en kombinerad informations- och studieresa till Island. 


Om denna resa vet jag inga detaljer, men jag vet däremot en del om en liknande ”studieresa” till Lissabon i mitten av november 2014. Jag skrev då några textverser till Erik Axel Karlfeldts kända dikt, tonsatt av Bo Sundblad. Ni som inte känner till visan ”I Lissabon där dansa de” kan lätt hitta den på gratis-Spotify, insjungen av Bo Sundblad själv.

Kanske borde jag nu ha skrivit några rader om varma källor och sus och dus på vulkanön, men jag missade tyvärr detta. Istället gör jag som public servicekanalerna gör, jag lägger in en repris av Lissabontravesteringen som ger en hint om hur en Reykjavikvisa kunde ha låtit.

Med tanke på jargongen just nu på sociala medier behöver jag nog inte oroas för textens innehåll.

I Lissabon där dansa de
och har det ganska flott,
utvalda och besvansade,
som äter riktigt gott.
Man åker runt och pratar strunt
på någon korkfabrik,
snart varje kind så friskt och sunt,
av vin blir purpurlik. 


Visst konfererar man ibland
men mest i par om par,
då knytes riktigt starka band,
en dunk i rygg som svar.
Snart är det dags för lunchstation
två timmar nästan lång
men först en kvarts information
om vad som är på gång.

En rundtur i en vacker stad
på hungern sätter fart
då lunchbuffé i prydlig rad
kan vara rätt så klart.
Snart blir det kväll och mera mat
på krogen Olivier
där får man prova flera fat
men först en stark sorbet.

Vad är det nu för hungrigt gäng
som är på denna tur?
en riktigt matglad munter sväng
för dem som undrar – hur?
Det skall du inte bry dig om
sköt ditt och fråga ej
det visar sig så småningom
gutår på er – och hej!


Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg