Audiens hos kommunalrådet

Skulle jag i den följande texten komma att använda ordval som jag normalt inte använder i mina skrivna alster ber jag förbindligast om ursäkt, men nu är jag nästan förbannad!

Med hjärtat i halsgropen gjorde jag ett försök att besöka Norrtälje Kommuns hemsida trots att jag visste att det kunde sluta hur som helst, vilket det också gjorde. Någon har kallat hemsidan för ett ”digitalt träsk”, ett mustigt uttryck som det säkert kan ligga en hel del sanning i, för jag har själv gett upp i princip.

Denna gång försökte jag se om det fanns någon rapportering från de två s.k. ”invånardialoger” som hittills gått av stapeln i kommunen. Naturligtvis fanns inget att hämta på hemsidan om detta, men jag hittade istället kommunens inbjudan till dessa ”invånardialoger”. Begreppet medborgardialoger vågar man inte använda eftersom det skulle kunna ge en association till de s.k. medborgardialogerna under det borgerliga styret i kommunen. Kort sagt handlade dessa om en envägskommunikation med en moderator vars huvudsakliga uppgift var att slå sönder eventuella synpunkter och argument från medborgarna.

Det verkar som om tiden fortfarande står still när jag läser inbjudan till dialogerna, förmodligen komponerad av någon kommunikationsdirektör starkt påverkad av det ”som sitter i väggarna i kommunhuset” som en del brukar framhärda.

Varför, varför formulerar man denna text ”von oben” (från ovan), dvs. ”fråga ett kommunalråd på torsdag”, ”undrar du hur vår kommun styrs eller vad våra kommunalråd eller andra ”förtroendevalda” tycker och tänker kring en viss fråga”. Nu drar vi igång en invånardialog där kommunens kommunalråd och andra ”förtroendevalda” kommer vara tillgängliga för frågor mellan klockan 17 och 19. En dialog är för fanken ingen frågestund utan ett samtal, ett åsiktsutbyte eller en konversation. Egentligen finns det större anledning för kommunalråden (det finns många) att ställa frågor till invånarna, men det bästa är naturligtvis att det sker i en riktig dialog.

Att tiden för dessa ”dialoger” skall ske på en, enligt mig, värdelös tidpunkt mellan 17 och 19 en vardag är en annan sak. Andra tycker kanske annorlunda?

Extra styrkt av det jag tar upp här blir jag när jag läser Mats Wedbergs (MP) debattartikel i dagens (25/10) NT. Han framhäver här bl.a. i samband med invånardialogerna ”Att skapa vackra miljöer med en spännande gestaltning kräver kompetens. Men det kräver även demokratiska samtal med invånarna”. Detta belyser vikten av invånardialogerna. Har man riktig tur kanske man även kan hitta kompetens hos en eller annan invånare också?

Men snälla, få inte dessa dialogträffar att likna audiens hos kungen eller påven. Det ger fel signaler.


Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg