Interpellant sökes

Idag har det varit budgetdebatt i Norrtälje kommuns fullmäktige. Jag har lyssnat på radio från större delen av mötet och i stort sett tycker jag att debatten var bra, men det är klart att när man dagtingar med omsorg och välfärd då morrar jag. Likaså när man föreslår effektiviseringar utan att precisera sig och när det plötsligt är OK att finansiera driftkostnader med investeringsmedel. Sedan underlättar det förstås när det regnar manna från den statliga penningpungen…

Jag skall inte gå in för djupt i själva mötet, men det är klart att jag reagerar när politiker har så förtvivlat svårt att hålla med, när det kommer motioner och interpellationer som helt klart innehåller korn av relevans. Kan det vara så svårt att säga att ”vi skall ta till oss dina synpunkter” istället för att bara vifta bort dem med standardförklaringen: vi kommer att se över frågan…

En punkt på dagordningen väckte både en lång debatt och många käcka kommentarer. Det gällde två bilparkeringsplatser på Stora Torget i Norrtälje som under sommaren förvandlats till cykelparkeringar vilket hade väckt ont blod hos oppositionsrådet som månade om företagarna i stadskärnan. En parkeringsplats är nämligen värd 1 miljon (i omsättning?) för handeln framhärdade han. Det måste väl vara per år tänker jag, för 365 miljoner kan väl inte affärerna runt Stora Torget ha i omsättning om det gällde 1 miljon per dag? Om man förstås inte räknar in Systembolaget som ligger en bra bit därifrån. Han fick dock en acceptabel förklaring till sina bekymmer.

Detta ledde mig osökt in på en annan skitsak (jo ordet används faktiskt av fullmäktigeledamöter), nämligen de offentliga toaletterna i Norrtälje stad, i synnerhet då de två som finns vid stadens busstation. Under minst tre år har dessa toaletter varit en skamfläck för staden. Många fler än jag har reagerat på detta förhållande, skrivit insändare och debattartiklar, blivit intervjuade av den lokala tidningen, men inget händer. Aldrig ett konkret svar aldrig en tidsplan, och det skall vara i en stad ”som växer så det knakar” och kommunstyrelsens ordförande sjunger ”byggkranarnas lov”. Vi har ett jätteprojekt i miljardklassen vid exploateringen av Norrtälje Hamn. Vi vill inte annat än få folk att flytta hit, men vi kan inte erbjuda en anständig toalett som möter invånarna och besökare.

Det var då jag fick idén när inget annat tycks hjälpa. Kanske kan man få en (eller flera) kommunpolitiker att lämna in en interpellation till fullmäktige med krav till ansvarig person att få veta när och hur något kommer att hända vid busstationen. Ett kommunalråd skrev till mig på Facebook: ”Uppfräschning av busstationen är planerad inklusive toaletterna. Klart att alla skall kunna gå på en fungerande tillgänglig toalett centralt i Norrtälje”.

Men när kommunalrådet?


Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

  1. "Men när"? Jag ställde mig precis samma fråga när jag läste om detta i NT. Vad är det som är så svårt?

    SvaraRadera
  2. Precis Mats! Skall nog twittra också. Det verkar populärt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg