Tänk om de ofelbara har fel, epilog

Så har det då hänt igen, någon eller några har totalt missförstått min debattartikel i Norrtelje Tidning den 24 november med rubriken ”Tänk om de ofelbara har fel”.

Istället försöker man genom sina kommentarer medvetet eller omedvetet (lika illa) förflytta fokus till något helt annat. Ett känt gissel i sociala medier tyvärr.

För att göra en kort summering av innehållet i min debattartikel har jag nedan angett ett antal punkter över vad mitt inlägg handlade om. Gå gärna tillbaka till mitt inlägg och jämför.

Vad handlade då min debattartikel i huvudsak om?

Avsaknad av medborgerligt inflytande. Stort demokratiskt underskott. Politikernas ovilja att ta till sig synpunkter vare sig från opposition eller medborgare. Avskärma sig från väljarna genom att bland annat inte svara på frågor. Brist på transparens. Ökade klyftor mellan politiker och väljare.

Eftersom kommentarerna kommer från några både nuvarande aktiva och tidigare ledamöter i kommunfullmäktige med lång sammanlagd erfarenhet av politiskt arbete, tycker jag det är så intressant, men samtidigt trist att dessa inte tog chansen att kommentera själva sakinnehållet.

Istället tar man på sig offerkoftan och börjar beklaga sig över fritidspolitikernas otacksamma roll, hur mycket tid man lägger ner, hur mycket man försakar, hur familjen och fritiden får sitta emellan, samtidigt som man säger att det är eget val. Förmodligen känner de sig sårade över att, som man felaktigt tycker, någon ifrågasätter dem.

Därefter övergår kommentarerna till att avhandla ersättningar och obetalda insatser ”för kommunens utveckling och drift” (?)

En person hävdar t.o.m. att ”politiken var den absolut dyraste hobby jag haft.” Ser man sin uppgift att företräda väljarna som en hobby skall man nog ägna sig åt annat anser jag.

Så här fortgår kommentarerna, allt längre från sakinnehållet. Den helt avslöjande kommentaren kom på slutet där personen påstod att min text handlade om politikers nytta eller ej. Då har man nog verkligen visat att man gjort en fullständigt felaktig tolkning av innehållet, och jag tar mig för pannan.
Ostindiefararen i Norrtälje 2008


Morfar Gunnar i Norrtälje

PS Till politiker som beklagar sig över allt arbete och tid man lägger ner på politiken kan det vara en liten tröst att det läggs ner säkert 10000-tals timmar över hela kommunen på frivilligt obetalt arbete i ideella föreningar av olika slag. Vardag som helg året runt, allt i samhällets tjänst och för kommunens och medlemmarnas bästa.


Vid ett senare tillfälle tänker jag reflektera över hur för många politiska och privata engagemang kan komma att påverka kvaliteten på den politiska insatsen.

Kommentarer

Populära inlägg