AHAUPPLEVELSE I HEMLINGBY

Gårdagens motionstur i Hemlingby Friluftsområde har, förutom rejäl träningsvärk i hela kroppen, det goda med sig att jag fick fart på blodcirkulationen och insikten att man bör vara mycket försiktig när man jämför kommunala skattesatser. 


När jag kämpade med mina stavar i den underbara skogsterrängen kunde jag förnimma de dofter man upplevde som liten. Det slitna uttrycket ”luften dallrar” kom väl till pass bland kuperade träningsspår, barr- och lövträd och prunkande sommarängar som här och där sparats bland välskötta gräsytor. Hemlingby Friluftsområde, 10 minuter från Gävle Centrum, är en fantastisk tillgång oavsett om du beger dig dit endast för en skön promenad, löptränar, åker skidor eller mountainbike, tar en fika eller lunch eller åker dit med barnen för deras lekar och tävlingar. Allt det här ”bjuder” Gävle Kommun på vilket är en sanning med modifikation, det ingår nämligen i kommunalskatten.



Tankarna vandrade vidare till en av mina stora favoriter, Boulognerskogen, ett stort parkområde som egentligen behöver ett eget inlägg för att beskrivas men jag tar med det här för kommunen ”bjuder” på det, och eftersom vi ändå är där hittar man Gävle Konserthus i sin speciella blå kakellook i sällskap med forsande vatten och Carl Milles skulpturgrupp ”Fem musicerande genier”. Allt det här är bara att ta till sig, men man betalar förstås normalt entréavgift vid speciella evenemang i Konserthuset.


Härifrån är det inte längre än ett par kilometer till nästa begivenhet som kommunalskatten finansierar, Fjärran höjderbadet. En anläggning med ett för mig lite märkligt namn som imponerar både med sin storlek och mångsidighet som bäst upplevs på plats i verkligheten eller genom att Googla på Internet.

Själv har jag bara varit där och solbadat, men så har både sjukdom och pandemi satt käppar i hjulen. Också en enastående kommunal anläggning som inte är helt gratis att utnyttja, men näst intill, speciellt om man köper långtidskort.

Ett fint Länsmuseum och ett dito bibliotek som snart kommer ersättas av ett nytt Kulturhus/bibliotek är också faciliteter som lyfter en kommun både beträffande anseende och dragningskraft. Kommunalskatten finansierar.

Detta menar jag är faktorer man måste beakta när man jämför skattesatser. I alla fall anser jag att bara de tillgångar jag nämnt ovan kan motivera en kommunal skattesats som ligger ett par kronor över en annan kommun. Andra gör andra avvägningar och prioriteringar, så är det, men tänk om alla väljer bort de fem faciliteter jag nämner här, vore det inte avhängande risk för kulturskymning i Gävle?

Utöver detta är Gävle en stad som bjuder på en mångfald av spännande arkitektur, grosshandlar- och skeppsredarvillor, Rådhus, Teater, m.m. Att här inte nämna Ferdinand Bobergs första större egna verk, Gävle Brandstation (1891) vore galet. Jag njuter varje gång jag åker förbi, blir aldrig mätt.



Jag kan fortsätta hur länge som helst, men det var detta som fick mig att komma och tänka på kommunal skattesats under motionsturen igår. Och nej, jag har inte ångrat flytten till Gävle i augusti 2019.

Kommentarer

Populära inlägg