Skoldemokrati på tapeten

Så har ännu ett stort och avgörande beslut fattats i Norrtäljes kommunfullmäktige med hjälp en ohelig allians mellan socialdemokrater och moderater. Jag talar nämligen om den framtida strukturen i skolorganisationen. I potten låg det sammanslagna mandatantalet som uppnåddes vid kommunalvalet 14 september 2014. Då fick moderaterna 16 mandat och socialdemokraterna 20, tillsammans således 36 mandat vilket ger en betryggande majoritet inom kommunfullmäktiges 61 mandat. Även en novis kan räkna ut att dessa partier tillsamman kan få igenom de beslut man önskar om så skulle vara.  Vid gårdagens kommunfullmäktige hade man önskat så, och så blev det. Resterande 7 småpartier blev överkörda även om flera gjorde vad man kunde. Hade beslutet styrts av de partisympatier som gäller idag är jag övertygad om att det hade blivit ett annat, men detta är naturligtvis endast en hypotes.

Vän av demokrati frågar sig om detta är så lyckat, och det är det naturligtvis inte. Rent siffermässigt är det oantastligt förstås. Så är den representativa demokratin utformad och ingen hänsyn behöver tas till det som händer i samhället och bland medborgarna efter valdagen. Efter valdagen har det, som de flesta känner till, dock hänt en hel del i skolfrågan, i synnerhet under det senaste halvåret då kommunmedborgarna fått upp ögonen på vad som höll på att hända. I fokus har legat den hotande nedläggningen av glesbygdsskolor, men naturligtvis är det inte bara en fråga om ”tegelstenar och brädor” som en plötsligt upp poppande miljöpartist uttryckte det, utan lika mycket en syn på frihet att välja skola för sitt barn och hur man vill att kommunen skall utvecklas. Upprördheten över politikernas bristande intresse att ta till sig synpunkter från medborgarna gav till slut sig tillkänna genom att en namninsamling för folkomröstning initierades och till dags dato har över 3200 personer skrivit på. Naturligtvis hann man inte före gårdagens möte få ihop de c:a 5000 namn (10 % av röstberättigade) som krävs för att kunna begära folkomröstning, men det arbetet fortsätter outtröttligt och man kommer med all säkerhet att uppnå målet.

Det demokratiska underskottet i Norrtälje kommun är enormt. Jag har som opinionsbildare försökt få till någon förändring beträffande den enskilde medborgarens möjligheter till att bli delaktig i beslut, men det har varit tvärstopp både hos tidigare borgerliga styre liksom det nuvarande samverkansstyret mellan S, C och MP. Hade vi haft möjlighet till att förelägga kommunfullmäktige ett medborgarförslag gällande skolstrukturen hade läget kunnat vara annorlunda, men se det aktar sig politikerna noga för. Istället har den styrande minoriteten med hjälp av moderaterna gjort den största överkörning av allt och alla jag varit med om här i Norrtälje.

Själv anser man sig säkert ha fattat ett demokratiskt korrekt beslut och klappar sig på axeln. Denna syn på demokratiskt beslut i en mycket viktig och avgörande framtidsfråga som skall vara hållbar lång tid framöver kommer jag aldrig att dela. Jag skulle sett till att det fanns en bred politisk samsyn, jag hade tagit fasta på viktiga synpunkter från lärare och föräldrar, jag hade lyssnat på företagarföreningar och enskilda företag, jag hade lyssnat på organisationer och myndigheter som bl.a. LRF och Länsstyrelsen, jag hade lyssnat på medborgarmanifestationer, jag skulle ha sett till att konstruktiva medborgarförslag hade kunnat presenteras för kommunfullmäktiges ledamöter o.s.v. Absolut inget av detta har man bemödat sig att göra. Skamligt är det lindrigaste jag kan komma på.

En helt oväntad händelse på eftermiddagen fick mig att mobilisera kampandan på nytt. Jag kände mig sugen på en kopp kaffe och en mazarin varför jag slog mig ner vid det mysiga caféet vid gamla elverket i Norrtälje. När jag sitter där bredvid ett gäng grabbar i 25-årsåldern kommer en försynt ung man fram med något papper i handen och undrade om de ville skriva på. Jag hörde ordet småskolor nämnas och alla fyra skrev på utan att tveka det minsta. Nu var min nyfikenhet väckt och jag vinkade till mig den försynte unge mannen, och visst gällde det namninsamlingen för folkomröstning, och då kände jag att kampen börjat på allvar.


Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg