Politiskt husvill

Nu på måndag har det gått en vecka sedan den mörka dagen då Norrtälje kommunfullmäktige 2016-06-20 fattade det olycksaliga beslutet om Norrtäljes skolstruktur.

För mig som vill se ett öppet och demokratiskt Norrtälje som präglas av sammanhållning och samarbete var detta en sorgens dag. Att överhuvudtaget driva igenom en synnerligen viktig fråga med ett sådant tvivelaktigt beslutsunderlag i en politisk församling som inte bara var splittrad genom oppositionspartierna utan även av splittringen inom de egna leden gör mig än mer politiskt husvill sedan jag blev fastboende i kommunen 1990.

Lägger man sedan till det faktum att vi under en lång rad av år haft en bred och kunnig opinion som på olika sätt försökt framföra sina åsikter och konstruktiva förslag utan den minsta respons från politikerna samt det faktum att nu närmare 4000 personer har skrivit på namninsamlingslistor för folkomröstning beträffande skolnedläggningar känns det hela overkligt.

I och för sig har jag uppnått den aktningsvärda åldern då jag dels inte skulle behöva bry mig och dels kanske inte ens finns med vid valurnorna 2018, men jag är inte funtad så. Vi måste hitta personer med stor personlig integritet och förmåga att ta till sig andra värderingar och med förmågan att upprätthålla dessa. Vi måste hitta personer som inte ser till närheten till köttgrytorna och som vågar stå för sina synpunkter. Vi måste hitta ett politiskt system utan toppstyrning som är nödvändigt för att demokratins förflackning inte ska tillåtas fortsätta.

Kanske måste vi hitta ett helt nytt politiskt parti som börjar från grunden och med en ledning som kan accepteras i alla läger och kan samla de krafter som trots allt jag tror finns inom alla partier liksom de potentiella politiker som kanske skulle vara intresserade om inte den toppstyrda och hierarkiska ledningsmodellen fanns. Till er ”mindre” partier som vädrar morgonluft och tror sig kunna sno en och annan röst från de etablerade partierna; glöm det, för här talar jag om ett helt nytt politiskt tänkande och koncept.

Jag skall inte sticka under stol med att jag fick inspiration till detta blogginlägg genom ett politiskt debattinlägg i fredagens DN (24/6), och som ni ser stjäl jag några formuleringar här och där. Något måste ju göras för att vi skall få det där öppna och demokratiska Norrtälje som invånarna är värda. Jag är trött på snömos och till intet förpliktigande politikerprat.

Morfar Gunnar i Norrtälje


Kommentarer

Populära inlägg