Politik för lösa boliner

Så har det då skrivits ett nytt avsnitt av den tragikomiska historien om framtiden för Norrtälje kommuns skolor. Det allra senaste inspelet är nu att moderaterna ansluter sig till minoritetsstyret S+C+MP som vill lägga ner ett antal glesbygdsskolor.

I och för sig var detta enligt mig inte oväntat, men jag hade nog väntat mig att man lade korten på bordet vid vårens sista kommunfullmäktigemöte den 20 juni. Jag har dock ganska klart för mig skälet. Det är helt enkelt så att minoritetsstyret står och stampar i sitt argumenterande vilket snarare medför att varje försök till att övertyga medborgarna resulterar i ett ännu större motstånd mot hela ärendets hantering.

Moderaterna har säkert också konstaterat detta och känner samtidigt viss oro över den framgång som den pågående namninsamlingen för folkomröstning rönt. Även om en folkomröstning skulle komma till stånd så är resultatet av den som bekant inte tvingande. Ändå önskar man nog inte den oro som en överkörning av medborgarna skulle innebära inför valet 2018. Alltså går man ut med sitt inspel nu för att försöka gjuta lite olja över vågorna.

Ett pikant inslag är också tidigare kommunstyrelseordförande Christer Candals (M) inhopp i debatten. Han lämnade politiken så långt tillbaka som år 2005, men vaknade nu plötsligt till liv. Att han skulle värna småskolorna i hela kommunen tror jag inte så mycket på, men att han brinner för Rådmansö skola är jag övertygad om. Vad gör då Christer Candal när det väderbitna skärgårdsfolket på Rådmansö, som strider för få ha sitt högstadium kvar vid Rådmansö skola, ber honom agera. Han gör det genom att gå ut i en stor debattartikel i Norrtelje Tidning och påstår att han vill behålla byskolorna. På så sätt sätter han lite press på moderpartiet vilket ger utdelning skall det visa sig.

I dag går moderaterna genom 2:e vice ordförande i Barn & Skolnämnden, Bino Drummond (M) ut i Norrtelje Tidning och säger ja till att stänga skolor, men att man har vissa krav. Vad tror ni att ett av kraven är? Naturligtvis att högstadiet vid Rådmansö skola skulle få vara kvar. Samverkansstyret vill stänga högstadiet där. Så skall en slipsten dras.

Nu väntar jag bara på att oppositionspartierna i Norrtälje presenterar sitt utspel, för historien kan ju inte sluta här. Under tiden önskar jag att de som kämpar med namninsamlingen för folkomröstning får lite extra kämpaglöd och fortsätter sitt idoga arbete att nå ut till medborgarna i kommunen. Det är vi värda skriver

Morfar Gunnar i Norrtälje

PS Om jag tillåts en politisk uppfattning vill jag också ha högstadiet kvar vid Rådmansö skola, det är ju min hembygd i Roslagen.

Kommentarer

Populära inlägg