Demonstrationsblogg

Har sällan känt mig så avspänd och harmonisk på länge. Har nämligen på eftermiddagen gått med i ett demonstrationståg genom Norrtälje stad med efterföljande manifestation och tal i Societetsparken mot nedläggning av glesbygdsskolor i Norrtälje kommun. Jag kommer säkert att sova gott i natt, för det gör man när man kan utnyttja sina demokratiska rättigheter, även om det är beklagligt att det skall behöva gå så långt.

Enda smolket i bägaren var när någon vid en plakatstation på Stockholmsvägen, i händerna på mig, stack ett enormt masonitflak fastsatt på Väddös förmodligen grövsta hässjestör. Om de nu finns kvar längre? När jag släpade det enorma plakatet nerför Tullportsgatan på axeln kände jag mig nästan euforisk då vi skanderade slagord och åskådarna nickade gillande eller applåderade. Jag får väl tacka mina långlöpargener i kroppen och grundkondition för att jag kom ner lyckligt till Societetsparken där c:a 200 lagom blöta deltagare samlats.

Jag skall i detta lilla blogginlägg inte gå in på några tekniska detaljer vad manifestationen går ut på, men det handlar naturligtvis inte bara om att stoppa nedläggning av glesbygdsskolor utan samtidigt om en helt ny syn på hur skolfrågorna bör lösas i kommunen. Men det tar vi en annan gång.

Istället vill jag rikta ett stort tack till alla som varit med om att planera och genomföra manifestationen. Den var riktigt bra genomförd. Ett speciellt tack vill jag ändå ge till en rad personer som talade på scenen: Robert Sjöblom, moderator, Leif Sparrman, inledningsanförande, Catarina Wahlgren (V), Robert Johansson och Yvonne Svensson (ROOP), Ingemar Ögren (SD) och Lennart Rohdin (L). Tidigare kommunstyrelseordföranden Christer Candal avslutade talarlistan, nu privat. Alla utmärkta talare som ofta applåderades av den taggade publiken.

Bland alla övriga som varit aktiva med förberedelserna kan jag inte låta bli att lyfta fram Daniel Toresson och Denise Duinker Toresson som lagt ner ett jättejobb, bland annat med namninsamlingen för folkomröstning som nu är uppe i 3200 underskrifter. I övrigt ingen nämnd och ingen glömd. Jo förstås de tappra 200 som ställde upp i regnvädret för denna viktiga sak.

Jag avslutar med slutorden från tidigare KO Christer Candal. ”Jag tycker att nuvarande KO, Ulrika Falk (S) vid måndagens kommunfullmäktige föreslår att man drar tillbaka ärendet om nedläggning av glesbygdsskolor och tar initiativ till en folkomröstning om ett nytt medborgarförslag”. Låter som en smart lösning för alla parter.


Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg