Motorminnen genom min kamera

Nej, jag skall inte börja konkurrera med Ove Bogart Gunnarsson, men när jag är nere och hårdgallrar i fotokartongerna dyker det upp några godbitar. Alltför väl visar dessa att allt som puttrade och luktade bensin var det stora intresset tills jazzmusik och brudar kom och störde ritningarna.

Som Bogart brukar skriva är bilderna tagna med de kameror som fanns till hands, antingen den simplaste lådkameran eller en Kodak Retinette 24/36. Båda drevs med film på rulle som dagens kids inte har en susning om vad det var.

Jag vet inte hur många bilar jag haft, kanske ett 30-tal, men det lustigaste var att jag idag hittade ett par bilder på den minsta, Austin A30 och den största, Ford Vedette.




Egentligen hade båda dessa bilar gjort sitt med råge innan de kom i min ägo. En gång skjutsade jag i Austin min äldre syster som en aning oroligt, där hon satt på passagerarsidan undrade: ”Gunnar, jag ser Västerbron under golvmattan!”. Ford Vedetten var ännu lustigare med sina bubblor på däcken där corden kikade fram. Hur jag kom fram och tillbaka till Kalmar förstår jag än idag inte. Bilen slutade sina dagar vid Västerbroplan i Stockholm när jag skulle växla upp från 2:an till 3:an och fick rattväxelspaken i handen. Det är en utmaning att köra utan växelspak i stockholmstrafiken…


En bild som jag faktiskt blev lite stolt av att hitta var min gamla HMW-moped Ruggen som jag skrev om den 14 februari. Här får ni se den i det skicket den var när jag drog iväg söderut för att träffa en ungdomskärlek. Ni får även se hur fint jag hade restaurerat den efter att plockat ner den och målat om den den på köksbordet i Fredhäll.


Avslutar med ett par MC-bilder, dels en från början av 1950-talet på Ostermans Marmorhallar där jag sitter och drömmer, och dels en bild som MC-ordonnans i lumpen. Om någon MC-nörd känner igen fabrikatet på den MC jag sitter och drömmer, berätta gärna för mig. Det blänker så på tankemblemet! 







Kommentarer

Populära inlägg