Nu har jag bestämt mig

Jag skall inte skriva någon ny bok. Egentligen hade jag tänkt börja nu i dagarna med en sammanställning av ett urval av mina c:a 800 blogginlägg sedan år 2009.

Tanken var närmast att ge läsaren ett litet smakprov på, i första hand, samhällsutvecklingen och de politiska turerna i Norrtälje kommun ett antal år tillbaka i tiden. Jag tycker ganska ofta att insändare och debattartiklar avslöjar att man inte riktigt vet vad som förevarit och ibland slår in öppna dörrar eller går in i väggen. Då kan en kort historisk resumé vara av värde. I hög grad kan det vara intressant för nyinflyttade, men det finns ju även en tendens hos oss andra att man glömmer fort. På gott och ont. Naturligtvis kan det vara precis tvärtom, man vill blicka framåt utan att distraheras av det som varit.

Nu när jag har tänkt efter närmare inser jag att risken finns att det kan bli en smula enformigt att läsa en lång rad med fristående inlägg, även om det är möjligt att lägga upp en röd tråd i kronologisk ordning inom ett antal ämnen.

I stället tänkte jag försöka mig på att då och då lägga in en repris från förr som anknyter till något aktuellt för dagen. Som politiker brukar säga; det skall bli spännande.

Eller för att travestera Fornminnesföreningen i Norrtälje: ”Utan forntid ingen framtid”.

Gunnar Hellström

PS Ser ni ett datum inom parentes efter rubriken på inlägget är det tillverkningsdatum.

Kommentarer

  1. Samtidigt lite synd. En bok där inläggen var sorterade efter kategori hade varit intressant. Tror att det historiska värdet är stort och inte minst ett fantastiskt referensmaterial för framtiden. Ändrar du dig så förbeställer jag en bok här och nu. Med print on demand-tekniken blir det inte så dyrt.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Daniel. Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag är inte främmande för att ta "det andra" i lugn takt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg