Det är alltid för tidigt att ge upp

Inte kunde jag för mitt liv tänka att mitt debattinlägg i Norrtelje Tidning den 15 november 2017, ”Tillbyggnaden av Roslagsmuseet hotar museets kulturella värde”, skulle ge upphov till den debatt som sedan följde. Jag vill därför rikta ett stort tack till alla de som på något sätt engagerat sig i frågan, ”invånare på gatan”, debattörer, kommentatorer i sociala medier, kulturvärnare och inte minst Norrtelje Tidning som på ett förtjänstfullt sätt gett utrymme för debatten.

 Egentligen började jag skriva på mitt inlägg redan i mitten av september, och dessförinnan hade jag stommen klar i mina tankar efter att ha läst Bygg- och Miljönämndens beslut om bygglov från 2017-06-13.Tyvärr är det bekymmersamt att debatten startar när beslut i princip redan är fattat. Enligt mig borde i detta fall debatten och folkförankringen startat redan när Tyréns antikvariska förundersökning presenterades i oktober 2016. Nu är det som det är, men jag tycker ändå att det nu kommit upp en hel del konstruktiva synpunkter på bordet liksom vad invånarna egentligen tycker om den exteriöra utformningen av tillbyggnaden. Om Stiftelsen Roslagsmuseet eller kommunledning tagit till sig något av den sista tidens reaktioner från allmänheten vet jag inte, men jag vet dock att detta är en fråga som vid fel beslutsfattande riskerar att få irreparabla konsekvenser för våra kulturhistoriska värden.
Lennart Jansson inviger kryddträdgården vid Roslagsmuseet 28 juni 2013





Jag tror också att vår kulturnestor Lennart Jansson, som under drygt fem decennier värnat, upplyst oss och skrivit om Norrtäljes kulturhistoria, skulle uppskatta om man handskades varsamt med det jag tror han brukar betrakta som den mest historiskt laddade platsen i Norrtälje. Kvarteret Faktoriet ligger honom mycket varmt om hjärtat.

Gunnar Hellström
 


Kommentarer

Populära inlägg