Visdomsord från Inga-Britt Ahlenius

Först och främst vill jag rikta ett stort tack till min dotter Lena som plötsligt överraskar mig genom att leda mig in till Kungl. Konstakademin för de Fria Konsternas hemsida. Det förstärker samtidigt min uppfattning om att det är generationerna från medelålder och framåt som främst utgör kulturens stöttepelare och vidmakthåller kunskapen för nästa generationer. Glöm inte det ni som ibland klankar på dem!

Vad är det då som fångat mitt intresse på Konstakademins hemsida just nu? Jo under avsnittet opinion finner jag Inga-Britt Ahlenius tal vid Akademins högtidsdag, fredagen den 19 februari 2016. Inga-Britt Ahlenius hoppas jag inte kräver någon närmare presentation, men varför håller hon högtidstalet vid Akademin? Svaret ger hon själv i talet.

När Akademins ständige sekreterare Susanna Slöör bjöd in henne som högtidstalare var det hennes öppna brev till Stadens fullmäktige om Slussen-projektet som var motivet. När Inga-Britt Ahlenius förklarade att anledningen till hennes engagemang snarast var bestörtning över hur de kommunala besluten kommit till, så var de överens om att högtidstalet skulle handla om just det; det kommunala beslutsfattandet. Jag började skönja ljuset i tunneln.

Jag har under sju, åtta år agerat som någon slags blandning av opinionsbildare, bloggare, samhällsdebattör och s.k. ”gnällspik” i Norrtälje kommun, alltid politiskt oberoende. Hela tiden har jag förundrats, oavsett vilka politiska partier som ”styrt” kommunen, hur besluten ständigt kommer ”von oben”, hur den verkliga medborgardialogen lyser med sin frånvaro, hur invånarna och t.o.m. partimedlemmar blir överkörda. Hur kan det bli så? Standardsvaren från politiker brukar lyda; engagera dig i något politiskt parti eller ”rösta bort oss” efter 4 år. Att en enad kommunfullmäktige står bakom kommunens värdegrund som inleds med ”Invånaren först” verkar inte ha så stor tyngd, de förtroendevalda bestämmer ändå. Jag har t.o.m. fått höra från politiskt håll att medborgardialog är ett hot mot demokratin och politikernas makt. Beslut fattas i slutna processer och i många fall inleds en slitsam pseudodebatt i efterhand. Solklara exempel på detta är bl.a. skolstrukturfrågorna, folkomröstningen, museiverksamheten i Norrtälje och nu senast restaureringen och ombyggnaden av det som tidigare benämndes Roslagsmuseet. Ändå är invånarna i det sista exemplet i högsta grad berörda genom Hembygdsföreningens och kommunens ingående i Stiftelsen Roslagsmuseet.

Inga-Britt Ahlenius som jag alltid har haft den största respekt för, redogör i sitt tal för skillnaden mellan statlig och kommunal förvaltning och jag studsar till när jag inser att kommunallagen (KL) från 1991 ser i stort sett ut som kommunalstadgan från 1862. Jag tänker inte referera hela hennes tal, men jag garanterar att det kommer att bli en aha-upplevelse om ni har det minsta intresse av att fördjupa er hur besluten fattas i de kommunala nämnderna. ”I kommunerna är det faktiskt rena Vilda Västern” säger Inga-Britt Ahlenius på ett ställe i talet. Ett modigt ordval av bl.a. en tidigare generaldirektör och chef för Riksrevisionsverket och en tidigare Undergeneralsekreterare i FN. Men hon är en modig kvinna med stor integritet.

Jag avslutar med att citera Inga-Britt Ahlenius näst sista stycke i hennes högtidstal:

”Det är alldeles nödvändigt med en revidering av kommunallagen, att liksom i staten reglera förvaltningens och tjänstemännens ställning, att tydliggöra ansvarsförhållandena mellan politiker och tjänstemän. Samt att äntligen inrätta en extern, oberoende, professionell revision av kommunerna”.

Jag håller med henne!


Gunnar Hellström

Kommentarer

  1. Tack Gunnar för ditt inlägg. Tog mig tiden att läsa hela detta fantastiska tal och på något konstigt sätt sammanfaller det med en del tankar jag själv har haft den senaste tiden. Talet är värt att läsa och begrunda och jag tycker själv att det sammanfaller väl med de alldeles nya företeelserna där kommunens tjänstemän helt plötsligt börjat göra politiska uttalanden i linje med styrets.

    KL behöver i allra högsta grad omarbetas så som talet beskriver, dock samtidigt som vi också måste föra en aktiv debatt kring de förtroendevaldas roll och ansvar i samhället och för bevarandet/utvecklingen av demokratin. Det är lätt att bli minst sagt oroad när man tittar på samhällets olika beståndsdelar och se hur de institutionella grundläggande värderingarna kring statsmakten och dess roll allt mer får kliva undan för personer som befinner sig i "systemet" för egen vinning.

    Samtidigt så måste också de "goda" krafterna utan personlig agenda bli bättre på att samarbeta. Utan att raljera så känns det som att politiken i mångt och mycket väljer att skydda sin egen maktposition än att driva konstruktiv politik som består av både majoritet och opposition. Så länge som vi fria tänkare inte lyckas se över våra olikheter kommer heller inte systemet att se sig hotat och tvingat att ha en kontaktyta med medborgarna.

    Det kanske bästa med kommunallagen är 1 kapitlet paragraf 4 som beskriver medlemsskapet (lustigt nog så kallas vi kommuninnevånare som medlemmar...):
    4 § Medlem av en kommun är den som är folkbokförd i kommunen, äger fast egendom i kommunen eller ska betala kommunalskatt där.

    "Invånaren först" börjar likna en parodi då politiken tycks göra allt för att stöta sig med dess medlemmar. Medlemmar som i andra medlemskap oftast kan påverka föreningens beslut och utveckling men som i det kommunala medlemskapet vackert får stå med mössan i hand emedan de själva driva av sin egen fullkomlighet.

    Återigen ett tack för inlägget och delningen av talet. Men vad gör vi nu?
    /Daniel

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg