Är en invändig plattformshiss nyckel till konsensus?

Trots närheten till julhelgen och mitt tillfälliga byte av profilbild på Facebook i form av en jultomte med mörka glasögon känner jag mig manad att göra ytterligare ett inlägg beträffande tillbyggnaden på faktorifastigheten. Märk att jag inte säger Roslagsmuseet, och märk att den senaste tidens debatt enbart handlar om reaktionerna på den föreslagna tillbyggnaden. 


I något sammanhang kan man läsa att Roslagsmuseet är räddat. Detta kan av många missuppfattas. Sanningen är att fastigheten är uthyrd på 25 år till Norrtälje kommun som själv beslutar vilken verksamhet som skall bedrivas i lokalen. I avtalet formuleras detta som: ”Lokalerna ska utformas för att möjliggöra ett flexibelt användande för olika typer av publika kommunala och/eller ideella verksamheter där lokalen exempelvis kan användas för utställningsändamål och/eller mötesplats för besökare”. En synnerligen till intet förpliktigande formulering. Om jag inte missminner mig har också en ledande politiker sagt att Norrtäljes museum ligger på Galles Gränd.

Det har även framförts synpunkter på stiftelsens arbete under de gångna 10 åren liksom tilltron till de personer som lagt ner oerhört mycket arbete på att rädda Roslagsmuseet.
Åter igen vill jag påpeka att debatten nu inte handlar om det utan om själva tillbyggnaden. Detta hindrar naturligtvis inte att en stor eloge lämnas till de helt ideella krafter som hållit verksamheten vid liv sedan Roslagsmuseet stängdes för renovering 2008. Jag har själv deltagit i blygsam omfattning.

För de personer som vill bilda sig en uppfattning om alla turer som förevarit sedan Roslagens Fornminnes- och Hembygdsförening bildades 1918 fram till våra dagar vill jag varmt rekommendera att man läser Hans Landbergs (ersättare i stiftelsen) detaljerade historik från 2013. Först då kan man ta ställning till eventuell tilltro till ansvariga politiker och stiftelser. Länken finns här. Det är mycket text, men så är det också ett mycket komplext ärende.

Till sist vill jag framföra ett tack till den sittande styrelsen i stiftelsen som nu har kommit överens med en företagare om att titta på en plattformshiss för invändig montering som givaren är beredd att skänka till stiftelsen.
Även om denna hiss inte skulle kunna gå att använda av någon anledning (ex. lyfthöjd), är jag övertygad om att det på marknaden finns passande alternativ. Jag ser det i alla fall äntligen som en första konstruktiv öppning i debatten.


Gunnar Hellström

Kommentarer

Populära inlägg