Kontrollen blinkar blå

Detta är ett litet blogginlägg fyllt av lovord. Jag gör det mellan varven för att visa att man aldrig skall ge upp.

Det första lovordet associerar till rubriken och är egentligen en ren privatsak. Här gör jag direkt en koppling mellan provsvaret igår från vårdcentralen och Adolphson & Falks visa ”Blinkar blå”. Svaret från vårdcentralen blinkade blå, dvs. ”då är allt som det ska” som texten i visan fortsätter, ni som känner till den.

Det andra lovordet riktar jag till Rimbo och en samrådsgrupp med Kulturskolans rektor, Bengt Hilding, som år efter år kämpar för sin skola och för sin kulturscen. Efter ett stormöte jag bevistade i torsdags kväll förefaller det som om saker och ting kan falla på plats om processen bara kommer igång. Att den nya Bålbroskolan skall stå klar till terminsstarten hösten 2018 är jag dock tveksam till. Ett smolk i bägaren vid detta möte var att höra en ung mamma med tårar i ögonen uttrycka sin förtvivlan och frustration över hur särskolan i Rimbos förflyttning till Norrtälje har hanterats. Det manade mig faktiskt att visa min solidaritet genom att delta i en namninsamling för de utsattas sak.

Det tredje lovordet är jag indirekt inblandad i och rör miljön vid och omkring busstationen i Norrtälje. Det är ingen ny fråga minsann, ser att jag redan i oktober 2012 uttryckte mina känslor och synpunkter i ett blogginlägg plus ett par mindre insändare under åren. Denna gång riktar jag lovordet dels till Norrtelje Tidning och dels till Norrtälje kommun. Norrtelje Tidning för att man som lokaltidning dokumenterar större och mindre händelser som påverkar människors vardag, och Norrtälje kommun som gör ansatser att lyssna på medborgarnas synpunkter i olika medier, inte minst sociala, samt invånardialoger tillsammans med polisen.

Själv tycker jag att jag har fått respons på en artikel i Norrtelje Tidning som jag medverkade i med fokus på miljön i busstationsbyggnaden. Jag är absolut inte ensam om att påtala brister vid busstationsområdet, men alla synpunkter som förs fram är betydelsefulla.

Igår undertecknades ett avtal mellan polisen och kommunen med syfte att stärka trygghetsarbetet. Det kan ni läsa mer om i bifogade länk till kommunens hemsida.

I detta trygghetsarbete ingår ett ”medborgarlöfte” från kommunen att under 2017 ”påbörja ombyggnaden av Norrtälje Busstation till en mer inbjudande och tryggare mötesplats”. Det är naturligtvis bra, men jag hade helst sett en någon mer preciserad redovisning både ifråga om byggnads- och tidsplaner. Påbörjar man något med ett uppstartmöte exempelvis i december 2017 kommer det att ta lång tid innan det händer något. Därför upprepar jag mitt förslag om att snarast uppföra en liknande offentlig toalett som finns nere vid gamla brandstationen, och även vid busstationen i Rimbo, men den senare har jag förstås bara sett från håll. Denna offentliga toalett, öppen dygnet runt, skulle sedan ingå som en länk i den större ombyggnaden. Det vore olyckligt om invånare, turister och potentiella nya Norrtäljebor skulle mötas av toalettmisären ytterligare ett år.

Hoppas att kontrollen snart blinkar blå för busstationen i Norrtälje, dvs. allt är som det ska.

Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg