VÄG 77 (be-)slutet närmar sig

Ibland anser jag att en bloggtext i repris kan vara befogad och tillåtas. Följande blogginlägg skrev jag den 22 februari 2015. Nu har Trafikverket efter många turer meddelat att man avser att fatta beslut om vägens sträckning i början av år 2017. Jag har inte ändrat mig i det jag skriver, snarare har mina ståndpunkter förstärkts när jag ser hur krigshandlingar i oroshärdar i världen förstört eller raderat ut oersättliga kulturskatter. Skall då vi i vårt land göra likaledes genom att i fredstid dra fram en ny väg?

Innan kommunfullmäktiges i Norrtälje sammanträde den 16 februari 2015 visste jag beträffande väg 77 i princip inte mer än att det gällde en sedan lång tid diskuterad vägsträcka från Rösa vid E18 till Uppsala länsgräns. En synnerligen bedrövlig, smal och farlig vägsträcka som bl.a. slingrar sig genom naturen och samhällena Finsta, Gottröra och Rimbo.

Då jag inte haft någon djupare kunskap om de lokala trafikförhållandena har jag bara från sidan följt den stora debatt som pågått beträffande vägens olika sträckningsalternativ förbi Rimbo. Inte heller (tyvärr) har jag varit med på de samrådsmöten som Trafikverket arrangerat i januari 2015.

Efter den intressanta debatten kring väg 77 som jag följde på plats vid fullmäktiges sammanträde och kanske framför allt efter att tagit del av vad invånarna själva tycker väcktes mitt intresse för frågan. Intresset blev inte mindre när jag läste arkeologen Gunilla Larssons uttalande i Norrtelje Tidning den 18 februari då jag fick klart för mig att en vägsträckning norr om Rimbo skulle innebära att man drar vägen rakt genom Stockholms Läns främsta bronsåldersboplatser. ”Katastrof” säger Gunilla Larsson. Jag är beredd att hålla med.

På Trafikverkets hemsida har jag kunnat detaljstudera presentationsmaterial från de samrådsmöten jag nämner i andra stycket. Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av hur grundligt man går tillväga för att presentera projektet, men så är det också kostnadsberäknat till c:a 800 miljoner. En befogad undran är hur många invånare och politiker som har tagit del av denna, även rent allmänt, intressanta läsning?

Själv koncentrerar jag mig på de fascinerande avsnitten om Riksintressen och områdesskydd (4.5.1), Naturmiljö (4.5.2) och Kulturmiljö (4.5.3). Naturligtvis för att jag värnar dessa områden med bl.a. hotade bronsåldersboplatser där politiker tycker att en väg skall gå fram för att ge ”samhällsekonomisk lönsamhet”, vad nu detta står för i detta fall?

Egentligen spelar det för Rimbos framtid ingen roll om den nya vägen dras norr eller söder om Rimbo. Enskilda människor kan komma i kläm i alla fall. Huvudsaken är att den nya vägen kommer till stånd och att vi får en modern och ”hållbar” väg och trafiklänk mellan Kapellskär, E4 och Arlanda/Uppsala och Mälardalen.

För våra riksintressen och vår kulturmiljö finns det däremot ingen framtid om de ”eniga” politikerna i Norrtälje kommun får sin vilja igenom och vägen dras norr om Rimbo. Efter att ha läst materialet från Trafikverket/Länsstyrelsen är jag inte alls säker på att sista ordet är sagt. Förhoppningsvis slipper kanske våra folkvalda leva resten av sitt liv med vetskapen om att ”det var jag som indirekt medverkade till beslutet att dra en 8,5 m bred 2-fältsväg rakt genom Stockholms Läns främsta bronsåldersboplatser med kanske 3 500 år gamla gravrösen”. Undrar om det finns någon preskriptionstid för brott mot griftefriden?


Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg