Att ogilla den politiska retoriken 2.1

Har just uppgraderat datorn till Windows 10 vilket verkar lyckosamt ”so far”. Nu fick jag också en påminnelse om att ha skrivit c:a 800 blogginlägg, vilket inte är så hävligt (underbart ord) om man jämför med bloggarproffsen. Men ändå, det räcker nog till min nästa bok som jag beräknar släppa 1 maj 2018 (vision).

Nåväl, när jag sitter där och scrollar fastnar blicken på ett inlägg med samma rubrik enligt ovan fast nu uppgraderad till 2.1. Inte helt oväntat handlade det då liksom idag om skolan i Norrtälje. Att vi sedan dess har fått ett helt annat politiskt styre spelar tydligen ingen roll, några nya ord har i alla fall dykt upp i debatten som t.ex. microskolor och micropolitiker, annars är allt sig likt sedan jag skrev det förra blogginlägget 2012-11-15. Själv ruskar jag på skallen.
__________________________________________________

Att ogilla den politiska retoriken


”Det är lätt att ogilla den politiska retoriken, man blir ofta för smart för sig själv och bredvid står en förvånad publik och undrar vad som pågår”. Så lyder ett av mina favoritcitat.

Ungefär så upplever jag just nu den politiska stämningen i Norrtälje kommun. Politiska partier slår på varandra både till höger och vänster, och med tanke på att det är 22 månader kvar till nästa val undrar jag hur det kommer att se ut när vi närmar oss september 2014.

Det är extra trist när det tenderar att leda till rena personangrepp vilket vi har sett några exempel på här bland de senaste NT-bloggarna. Att kommentera, berömma eller sakligt kritisera politiska partier måste dock vara tillåtet eller t.o.m. nödvändigt för att värna demokratin.

Frågan om skolornas framtid i Norrtälje kommun är just en fråga som visar hur snett det kan gå när man visar sig vara för smart, börjar i fel ände, bortser från medborgarförankringen i det allra första inledningsskedet liksom transparensen under ärendets gång och dessutom har för bråttom. Att politiska partier inte lever upp till sina vallöften gör inte saken bättre.

Nu har vi som sagt hamnat i ett läge där ”politiken” på alla tänkbara och otänkbara sätt försöker rädda situationen och t.o.m. kanske utnyttja den för att flytta fram sina positioner och få motståndare att framstå i dålig dager. Mycket trist och dumt, i synnerhet då det gäller ett så viktigt ärende som skolans och hela kommunens framtid.

Jag hoppas att samtliga politiska partier kan ta sig samman, lätta på prestigen över gränserna och under så stor öppenhet som möjligt komma fram till en konstruktiv fortsättning.



Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg