Intressant dagstur
Jag har länge önskat att åka hela sträckan på tvärbanan
mellan Solna Centrum och Sickla Udde. Igår blev det äntligen av. Ett annat skäl
till resan var att jag i princip inte rört mig kring banans sträckning på
kanske 15 år och slutligen, jag ville studera Hammarby Sjöstad.
Det blev en omtumlande resa på många sätt, det har
hänt en del i Solna, Sundbyberg, Bällsta, Liljeholmen och Årstafältet. Om jag
säger så. Resan kostade totalt 175 kr fördelat på följande: servicelinjen
(gratis) Hamnvägen-ICA Kryddan, buss 676 Norrtälje-Danderyd, buss 176
Danderyd-Solna Centrum, tvärbanan Solna Centrum-Alvik, tvärbanan Alvik-Sickla
Udde, fotvandring (gratis) Hammarby-Sjöstad, triangelfärjan
Lunabryggan-Henriksdal-Barnängsbryggan (gratis), fotvandring (gratis)
Barnängsområdet-Vitabergsparken-Nytorget. För 30 kronors ”pensionärsklipp” fick
jag njuta av denna långa färd!
Vid Nytorget intog jag en sen lunch på Restaurang
Urban Deli där jag inte kunde motstå en av dagens rätter; Wallenbergare med
potatismos, gröna ärtor, rårörda lingon och skirat smör. Allt detta för 115 kr,
men då fick jag fri utsikt till innefolkets förlustelser på Nytorgets härliga
grönyta. Här blandades snabblunchätare, förskolegrupper, soldyrkare, hundägare,
äldreboenden och föräldrar med barnvagnar i en salig blandning. Skänker en
bedrövad tanke till Norrtälje stad som tyckts ha missat finessen med gemensamma
mötesplatser och i stället prioriterat byggherrarnas önskemål.
Bestående minnen från resan med tvärbanan är att
begreppet ”god arkitektur” måste ha fått en helt ny innebörd under de 15 år jag
varit borta från ovan nämnda områden. För att uttrycka mig belevat citerar jag
Maurice Chevalier som i visan sjunger ”I´m glad i´m not young any more”. För
att inte uttrycka mig belevat; det såg för djäkligt ut!
Själva Hammarby sjöstad upplever jag som ganska
sterilt och själlöst förutom den byggnation som ligger närmast vattnet mot
Södermalm. De breda trädäcken inbäddade i vass och buskage ger där ett
inbjudande intryck. Mitt besök skedde nu mitt under en vanlig arbetsdag, kanske
lever stadsdelen upp på kvällar och helger. Åtminstone under sommarhalvåret.
Ändå kan jag inte helt bortse från att Hammarby
sjöstad har sina poänger genom stadsdelens placering och utformning i
landskapet. Kvartersstrukturen är disciplinerad och bjuder inte på några större
överraskningar, vilket kanske är en fördel. Det största pluset enligt mig är
luftigheten och rymden i området förstärkt genom den stora härliga vattenspegeln
mot Södermalm. Detta ger mig en naturlig övergång till vad som väntar i
Norrtälje stads nya och största bostadsprojekt, Norrtälje Hamn.
Jag har sagt det tidigare och säger det igen; att
pressa in 1900 bostäder i en trång vik längst in i Norrtäljeviken och få det
att fungera i samklang med en redan befintlig stadskärna uppbyggd kring
infrastruktur som i princip ser likadan ut som under 1700-1800-talet måste vara
en utmaning. När exploateringsplanerna handlade om 400 – 800 bostäder hade det
gått bra om man försökt anpassa byggnationen till det som gett Norrtälje stad
sin karaktär. Idag är jag orolig av många skäl, kanske får jag inte ens uppleva
hur vår minisjöstad med 16-våningars tornbyggen kommer att upplevas vid den
smala hamnbassängen. Med andra ord; den som lever får se…
Morfar Gunnar
Staden är ursprungligen byggd för häst och vagn - något måste offras för moderniteten. Men vem har sagt att det måste vara Norrtälje hamn?
SvaraRaderaKlokt sagt Gun!
SvaraRadera