Intressant dagstur

Jag har länge önskat att åka hela sträckan på tvärbanan mellan Solna Centrum och Sickla Udde. Igår blev det äntligen av. Ett annat skäl till resan var att jag i princip inte rört mig kring banans sträckning på kanske 15 år och slutligen, jag ville studera Hammarby Sjöstad.

Det blev en omtumlande resa på många sätt, det har hänt en del i Solna, Sundbyberg, Bällsta, Liljeholmen och Årstafältet. Om jag säger så. Resan kostade totalt 175 kr fördelat på följande: servicelinjen (gratis) Hamnvägen-ICA Kryddan, buss 676 Norrtälje-Danderyd, buss 176 Danderyd-Solna Centrum, tvärbanan Solna Centrum-Alvik, tvärbanan Alvik-Sickla Udde, fotvandring (gratis) Hammarby-Sjöstad, triangelfärjan Lunabryggan-Henriksdal-Barnängsbryggan (gratis), fotvandring (gratis) Barnängsområdet-Vitabergsparken-Nytorget. För 30 kronors ”pensionärsklipp” fick jag njuta av denna långa färd!

Vid Nytorget intog jag en sen lunch på Restaurang Urban Deli där jag inte kunde motstå en av dagens rätter; Wallenbergare med potatismos, gröna ärtor, rårörda lingon och skirat smör. Allt detta för 115 kr, men då fick jag fri utsikt till innefolkets förlustelser på Nytorgets härliga grönyta. Här blandades snabblunchätare, förskolegrupper, soldyrkare, hundägare, äldreboenden och föräldrar med barnvagnar i en salig blandning. Skänker en bedrövad tanke till Norrtälje stad som tyckts ha missat finessen med gemensamma mötesplatser och i stället prioriterat byggherrarnas önskemål.

Hemresan med kommunala transportmedel är inte mycket att orda om, fyra nya ”klipp” för 30 kr på ”Reskassan” som SL-kortet heter av någon anledning. Fantastiskt billigt!

Bestående minnen från resan med tvärbanan är att begreppet ”god arkitektur” måste ha fått en helt ny innebörd under de 15 år jag varit borta från ovan nämnda områden. För att uttrycka mig belevat citerar jag Maurice Chevalier som i visan sjunger ”I´m glad i´m not young any more”. För att inte uttrycka mig belevat; det såg för djäkligt ut!

Själva Hammarby sjöstad upplever jag som ganska sterilt och själlöst förutom den byggnation som ligger närmast vattnet mot Södermalm. De breda trädäcken inbäddade i vass och buskage ger där ett inbjudande intryck. Mitt besök skedde nu mitt under en vanlig arbetsdag, kanske lever stadsdelen upp på kvällar och helger. Åtminstone under sommarhalvåret.

Ändå kan jag inte helt bortse från att Hammarby sjöstad har sina poänger genom stadsdelens placering och utformning i landskapet. Kvartersstrukturen är disciplinerad och bjuder inte på några större överraskningar, vilket kanske är en fördel. Det största pluset enligt mig är luftigheten och rymden i området förstärkt genom den stora härliga vattenspegeln mot Södermalm. Detta ger mig en naturlig övergång till vad som väntar i Norrtälje stads nya och största bostadsprojekt, Norrtälje Hamn.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen; att pressa in 1900 bostäder i en trång vik längst in i Norrtäljeviken och få det att fungera i samklang med en redan befintlig stadskärna uppbyggd kring infrastruktur som i princip ser likadan ut som under 1700-1800-talet måste vara en utmaning. När exploateringsplanerna handlade om 400 – 800 bostäder hade det gått bra om man försökt anpassa byggnationen till det som gett Norrtälje stad sin karaktär. Idag är jag orolig av många skäl, kanske får jag inte ens uppleva hur vår minisjöstad med 16-våningars tornbyggen kommer att upplevas vid den smala hamnbassängen. Med andra ord; den som lever får se…

Morfar Gunnar

Kommentarer

  1. Staden är ursprungligen byggd för häst och vagn - något måste offras för moderniteten. Men vem har sagt att det måste vara Norrtälje hamn?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg