VÅP av tveksamt värde

I går presenterade regeringen sin vårproposition (VÅP). Här på vischan i Norrtälje tillkännagavs detta vid en högtidlig informationsceremoni under närvaro av Bino Drummond (M), Karin Karlsbro (FP), Berit Jansson (C) och Mats Odell (KD).

Utan större förvåning lade jag märke till att Bino Drummond (M) håller på och krattar manegen för Alliansen här i Norrtälje. Annat kan jag inte tolka det faktum att han för en bild i Norrtelje Tidning (webben 9/4) hänger upp en vepa med Alliansens logga på orange botten som bakgrund för bilden. Även i texten i hans senaste blogg dyker Alliansen upp ett par gånger. För mig känns detta som en nyhet.

För något eller några år sedan kommer jag väl ihåg hur Bino i något sammanhang framförde att det borgerliga samarbetet i Norrtälje borde förstärkas. Kanske det senaste årets kraftiga tillbakagång för Alliansen i opinionsmätningarna har medfört att man även lokalt vill sluta leden tätare? Man brukar göra så när det börjar osa katt. Vi får väl se…

Beträffande regeringens vårbudget och satsningar tror jag att det kommer bli mycket svårt att övertyga svenska folket inklusive Rospiggar om dess förträfflighet. Efter snart 8 år vid makten som slutar med misslyckande då det bl.a. gäller jobben, välfärden, skolan, klimatet, utanförskapet, samhällsklyftorna, lån till skattesänkningar som inte alls har fått den avsedda effekten samt ett budgethål på 87 miljarder kronor som är på tok för djupt för att kunna betraktas som acceptabelt, har nog regeringen bränt sitt ljus i båda ändar.

Att detta inte håller kan även vi lantisar i den norra länsdelen räkna ut som tycker att förtroendekapitalet för regering och kommunledning har runnit ut. Att skjuta upp en skolutredning till ”efter valet” visar med all tydlighet att man inte menar vad man säger.

Dessutom vet vi inte ens om det finns några partier som kan bilda allians när det är så dags.

Personligen tycker jag att det är en mycket märklig och destruktiv taktik att under flera år i rad föra en politik som inte visar sig hålla måttet, för att sedan på sluttampen under pressen från opposition och en kritiskt granskande opinion närma sig motståndarnas idéer och ståndpunkter. De som kan denna teknik kallar den visst för ”triangulering”.

Själv har jag använt tekniken när jag mätt höjden på ett högt träd innan jag fäller det. Liknelsen får ligga i läsarens fantasi.



Morfar Gunnar

Kommentarer

Populära inlägg