Fem dagar kvar!

Rubriken anspelar på det kommande kommunfullmäktigemötet den 14 april 2014. Det är då bl.a. den s.k. ”skelettplanen” över Norrtälje hamn skall antas. Eller inte antas om jag fick råda. Jag får hela tiden frågor och kommentarer från olika håll. Mitt svar på den senaste bloggkommentaren lät jag expandera till ett eget blogginlägg eftersom jag vet att många medborgare inte riktigt förstått vad som håller på att ske i vår hamn. Fem dagar kvar!

_________________________________________

Jo, det återstår ett avgörande beslut i kommunfullmäktige om skelettplanen den 14 april (i nästa vecka). Kort summering: 140224 togs ett delbeslut om medel för exploateringskostnader om c:a 250 mkr. Miljöpartiet och Vänsterpartiet reserverade sig och ville i stället endast avsätta 120 mkr. för upprustning av kajen som under alla förhållanden måste göras samt avvakta med övriga investeringar. 140331 togs ett beslut i kommunstyrelsen om att godkänna förslaget till detaljplan. Detaljplanen är en s.k. skelettplan som fastställer gatustruktur, kvartersgränser, allmän platsmark och vattenområden. Planen omfattar även tekniska anläggningar, som behövs för att kunna försörja området samt en byggrätt för centrumändamål (Centrumfastigheter?). Detta beslut skall sedan överlämnas till kommunfullmäktige för antagande 140414. Miljöpartiet reserverade sig till förmån för eget yrkande och lämnade även en detaljerad protokollsanteckning. Även Folkpartiet lämnade en utförlig protokollsanteckning. Vänsterpartiet kunde inte vara med vid detta kommunstyrelsemöte men lär enligt utsago yttra sig vid kommande kommunfullmäktigemöte.

Enligt min lekmannamässiga bedömning kommer det nu framlagda förslaget till skelettplan bli till en allvarligt begränsande låsning i det följande utvecklings- och detaljplanearbetet. Miljöpartiet utvecklar detta på ett bra sätt i sin protokollsanteckning.
Även om det idag, i och med (S) ställningstagande, finns en politisk majoritet för att godkänna skelettplanen vid det kommande kommunfullmäktigemötet ser jag inget fel i att våra politiker tänker till några extra gånger. Annars finns det en stor risk att, som det står i rubriken på en debattartikel i dagens NT, "Hamnen kan bli en demokratisk storskandal".

Fem dagar kvar!



Morfar Gunnar

Kommentarer

Populära inlägg