Hur ser Norrtälje kommuns ekonomi ut?


Som delägare i en bostadsrättsförening har man en viss chans att bedöma hur föreningens ekonomi ser ut och därmed bostadsrättens värde. Det finns visserligen ett antal viktiga parametrar som behöver belysas för att bringa större säkerhet. Det kan då handla om lån, räntor, underhållsplan, marknadsutveckling och månadsavgift. En hel del står att läsa i årsredovisningen, men mycket kan vara svårt att överblicka för ”gemene man”, och man överlåter därför bevakningen till föreningens styrelse och hoppas på det bästa.

Uppgraderar man frågeställningen både belopps- och volymmässigt och flyttar fokus till kommunens ekonomiska ställning blir det genast värre, men ändå oändligt mycket viktigare för att bringa större säkerhet.

Trots att jag har följt samhällsutvecklingen och politiken i Norrtälje ganska väl under tre mandatperioder har jag idag ingen uppfattning om hur kommunens ekonomiska ställning är. Av förklarliga orsaker har jag vare sig haft tid, insyn, kunskap eller ork att följa de ekonomiska turerna och budgetförhandlingarna, och jag är övertygad om att jag delar denna sits med majoriteten av Norrtäljes invånare.

Idag börjar jag att bli ganska orolig för det jag får mig till livs genom att läsa Norrtelje Tidning och Norrtelje Nyheter. Det är inte miljonerna som rullar utan miljarderna. Själv står jag bredvid med ansiktet som en fiollåda. Miljarderna bara staplas på varandra samtidigt som miljonerna tickar vidare i allehanda nya projekt. Stora kostnadsbärare är förstås den nya stadsdelen Norrtälje Hamn, VA-projektet, och fibernätsutbyggnad. Under den senaste 4-åriga mandatperioden har kommunens invånare ökat med c:a 3 500 personer vilket förhoppningsvis måste innebära ökade skatteintäkter men samtidigt ökade kostnader för infrastruktur, skola, sjukvård mm. Kommunalskattesatsen är oförändrad, så vem står för miljardkalaset?

Lån förstås, om det inte finns en Joakim Anka-källare på Estunavägen. Finns det olika typer av lån? Kanske för drift och kanske för investeringar? Hur långa är lånen? Till vilken räntesats? Ligger kommunen ute med vissa kostnader som skall betalas av byggherrar eller markägare i hamnen? Har de sistnämnda företagen betalt något i förskott för upplupna kostnader för kaj, gatustrukturen eller ligger kommunen ute med dessa kostnader? Den omtalade nya bron ”Havslänken” (28 mille) är tydligen på G och skall enligt projektledaren betalas av fastighetsägarna (?), hur kommer detta att ske? Lån? Frågorna är många.

Lite ruggigt känns det, om det skulle strula eller inte gå ihop på slutet menar jag. Kan det vara så att varje invånare sitter med en skuld på 50 000 kr plus löpande räntekostnader. Visst, här målar jag den lede på väggen, men så kan det bli när den enskilde invånaren saknar insyn.

Efter denna långa inledning - till min fråga. Var finns den person (-er) som på ett pedagogiskt och lättsamt sätt kan beskriva hur kommunens ekonomi verkligen mår. Kunskap att läsa budgethandlingar, ekonomiska rapporter mm är ett måste. Är man dessutom fena på att dokumentera resultatet med tydliga grafer och tabeller är det strålande. Det kanske till och med bara är för grävande reportrar att knacka på dörren till kommunstyrelsekontoret…


Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg