Vad är egentligen makt?

I förrgår (8/1) slängde jag ut en liten ”testballong” på min Facebooksida med frågan om vad makt är. Jag fick en del intressanta svar, men några djupare diskussioner går som bekant inte att föra i en ”Facebooktråd” men jag tror ändå att det startade nya tankegångar både hos mig och en och annan.

Bakgrunden till min fråga var att kommunens lokala Norrtelje Tidning har tagit på sig den grannlaga uppgiften att plocka ut Norrtäljes 50 ”mäktigaste personer”. Naturligtvis går det inte att göra ett sådant urval helt objektivt. De subjektiva bedömningarna kan man nog inte helt undvika beroende på vem ”som håller i pennan”.

Med stort intresse har jag följt hur de listade personerna har uttryckt sin uppfattning om vad makt är. Det vanligaste svaret har nog, föga överraskande, varit att man vill vara med och påverka. Det vill även jag trots att jag inte är med på någon 50-topplista plus att jag tillhör den äldre generationen.

I dag (10/1) kom så det svar jag väntat och hoppats på. Det kom från Peter Graf, vd för Tiohundra AB som ägs gemensamt av kommunen och landstinget och är den största aktören inom vård och omsorg i Norrtälje kommun. Hans tolkning av begreppet makt är så lysande att jag väljer att ordagrant citera det från Sara Borgs artikel i dagens Norrtelje Tidning:

”- Åtnjuter du makt har du möjlighet att påverka. Men makten har förändrats. Det går inte längre att peka med hela handen, inte i Sverige i alla fall. Makt är inget värt om man inte har folks förtroende, då är det bara formell makt. För att ha reell makt måste medarbetarna känna att de vill följa med. Det är utmaningen. Det gäller att kommunicera, involvera och entusiasmera. Annars sätter sig folk på tvären.”

Detta stycke anser jag skulle kunna utgöra en ny policy på Norrtälje kommuns redan digra policylista, kanske t.o.m. på första plats och definitivt före värdegrunden ”Invånaren först”. Naturligtvis skulle policyn även omfatta företagsledare då orden kommer just från en sådan person.

Politiker och tjänstemän i Norrtälje kommun, lyssna och ta till er av Peter Grafs ord. Det skulle kunna bli ett omtumlande uppsving i den lokala politiken.

Skulle de två kvarvarande topplatserna på Norrtelje Tidnings 50-topplista gå till några andra än kommunstyrelsens ordförande och kommundirektören fick vi nog ett omtumlande valår.


Gunnar Hellström

Kommentarer

Populära inlägg