Kulturism på tapeten (repris från jan. 2012)

Idag 2018-01-04 lyssnade jag, i en repris från Norrtälje kommunfullmäktiges möte 2017-08-28, på en interpellation angående turism vilket per automatik minde mig om ett eget blogginlägg i frågan. Mycket riktigt var destinationsbolaget ”Visit Roslagen” på tapeten. Då det framgår att en översyn av turismverksamheten i kommunen är förestående, vore det då inte lägligare än att åter dra en lans för alla hembygdsföreningar och andra ideella krafter. Enligt mig är det dessa som, tillsammans med vår vackra natur, burit fram kulturarvet, håller det vid liv och lockar turister till vår bygd. Det är ingen ”killgissning”.

Den 15 februari 2011 träffade jag och Anders Djerf kommunens näringslivschef Dan Löfgren. Anders är liksom jag själv bloggare i Norrtelje Tidning, Roslagsambassadör och engagerad i kulturfrågor. Anders Djerf är dessutom Auktoriserad Norrtäljeguide.

Anledningen till mötet var att vi hade framfört synpunkter i samband med planerna på att bilda ett s.k. destinationsbolag för den fortsatta turismstrategin i Roslagen.

Min kritik i sammanhanget var att ingenstans i det presentationsmaterial som tagits fram för ett antal öppna träffar inom kommunen, kunde man identifiera tankar om varför Roslagen har den turism som man har. Att det är de ideella krafterna som burit fram kulturarvet och lockat turister till vår bygd tycktes överskuggas av besöksnäringens imponerande potentialkurvor. Vid det fullsatta presentationsmötet i Norrtälje konsthall, där jag deltog, framfördes en hel del synpunkter just från representanter för de ideella krafterna.

Destinationsbolaget ”Visit Roslagen” bildades, men verkar idag har ”gått i stå” på grund av flera orsaker. Min fråga, ”Hur säkerställs de ideella krafterna och föreningarnas roll i ett destinationsbolag” fick aldrig något svar.

Dagens debattartikel i Norrtelje Tidning, undertecknad av 27 ordföranden för hembygdsföreningar i Norrtälje kommun sätter åter fingret på hur kommunledningen ser på de ideella krafternas betydelse. När man inte ens ser sig ha resurser för att hjälpa till att framställa en gemensam folder för hembygdsföreningarna, då undrar man om kommunens vilja att satsa på turism egentligen är så djupt förankrad överhuvudtaget. Som Roslagsambassadör känns det faktiskt ganska jobbigt, och jag hoppas att allt fler kommuninvånare får upp ögonen för vad som sker.

Även om Anders Djerfs blogginlägg från 2011-01-15 primärt är ”sprunget ur” destinationsbolaget tycker jag att det så väl knyter an till det som förs fram i dagens debattartikel i NT att det kan vara intressant att ta del av.



Morfar Gunnar

Kommentarer

Populära inlägg