Kronans benkläder

Detta är ett blogginlägg som pendlar mellan skämt och allvar. Man skämtar nämligen inte om kronans eller landstingets benkläder, i modernt talesätt även kallat kalsonger.

Min första kontakt med nämnda produkt var när jag som den absolut först anställde vid Överstyrelsen för Civilt försvar år 1986 fick kännedom om de lager som gömdes i hemliga förråd inom landet, tänker inte tala om var p.g.a. den ständigt gällande tystnadsplikten som följer en in i graven. Naturligtvis var jag inte den ende anställde vid ÖCB, som var den gängse benämningen på denna illustra överstyrelse, övrig personal överfördes från den tidigare myndigheten ”Överstyrelsen för ekonomiskt försvar”.

Nu hör det till saken att kronans eller landstingets benkläder ingalunda var något nytt för mig. Genom hemliga försänkningar hade jag kommit över några provexemplar av både korta och långa modeller. En underbar bomullskvalitet och ledig passform gjorde att jag älskade dessa kalsonger till vardags. Det enda jag egentligen var orolig för var att hamna på sjukhus i en olyckshändelse och akutpersonal där skulle upptäcka mina kalsonger som var stämplade med LIC, Landstingets Inköpscentral. Nåväl, nu har 30 år förflutit och alla eventuella synder borde vara preskriberade.

Speciellt vill jag framhålla den långbenta modellen som i hundratals slalomåk i alperna har hjälpt mig ner i de svartaste pister som tänkas kan. Passformen var fantastisk och det gick mycket geschwint att uträtta de behov som alla människor då och då tvingas uträtta.

Nu frågar jag mig varför jag börjar skriva detta 30 minuter innan Doobidoo skall börja på fredagskvällen? Till min hjälp har jag då min eminenta ”padda” eller ”surfbräda” där jag efter det eleganta draget med pek- eller långfingret kan läsa det tidsbegränsade erbjudande på en fältkalsong som bär namnen Lystring, Givakt och Manöver. ”Stil och pondus garanteras” och mitt pris är 378 kr för ett 3-pack. Med tanke på den erfarenhet jag har av kronans benkläder kan jag bara inte låta bli att göra min beställning senast 3 oktober. Kanske blir jag lurad, men det må vara hänt. Det gäller att bestämma sig, Large eller X-Large, men nu börjar Doobidoo.


Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg