I confess

OK, I confess eller jag bekänner, jag saknar att blogga och jag saknar bloggarna i Norrtelje Tidning. Jag saknar kanske inte hela gardet av anonyma kommentarer, men jag saknar i alla fall möjligheten till en lokal dialog bland medborgarna i kommunen.

MittMedia, där Norrtelje Tidning ingår, är en av Sveriges största mediehus som äger en rad dagstidningar, tryckerier och kommersiella radiostationer i Mittsverigeregionen. Koncernen har sitt huvudkontor i Gävle. Naturligtvis ligger det en enorm fördel på olika sätt med detta förhållande, men lika naturligt är att man tappar en stor del av den lokala förankringen hos läsaren. Den som påstår något annorlunda far med osanning. Om den digitala omvälvningen leder till något annat får framtiden utvisa.

Idag, den 26 september 2016 har kommunfullmäktige i Norrtälje sammanträde. Jag själv har tröttnat på att följa mötet, både live och via radio. Jag brukar dock plöja igenom dagordningen med sina bilagor. På så sätt håller man sig någorlunda à jour och slipper ändlösa debatter som i princip redan avgjorts i kommunstyrelsens arbetsutskott. Några exempel på detta är ärenden som har att göra med exploateringen av Norrtälje Hamn.

Själv fastnade jag i dagordningen för en gruppmotion från moderaterna (som är i opposition) angående ”Alkoholhanteringen i kommunen”. Jag tänker inte göra några kommentarer till motionens innehåll eftersom den är ställd till kommunfullmäktige, men visst gjorde jag en del reflektioner. Har oppositionen verkligen inte andra ärenden att motionera om när vi har högaktuella frågor inom skola, bostadsbyggande, landsbygdsutveckling, ekonomi, välfärd osv. osv. var min första reflektion.

Motionen handlade om att överföra beslutandet om alkoholtillstånd från Socialnämnden till Kommunstyrelsen eftersom motionärerna ”känner att Socialnämnden som tillståndsgivare inte riktigt passar som bedömare då alkoholhanteringen är en viktig del av näringspolitiken i kommunen”.

Jag tänker inte sticka under stol med att jag tror att det kan finnas en hel del trångsynta regler då det gäller att utfärda serveringstillstånd för alkoholhaltiga drycker i Norrtälje Kommun. Jag ställer mig dock tvivlande till, som motionärerna skriver: ”I Norrtälje kommuns alkoholpolicy står det att man skall vara generös med alkoholtillstånden, detta för att säkerställa att kommunen fungerar även som turistmål”. Jag har letat och letat på kommunens hemsida efter alkoholpolicy. Jag har letat på riktlinjer för serveringstillstånd, jag har letat på näringslivsråd och ansvarsfull alkoholservering (Trygg i Norrtälje kommun). Ingenstans hittar jag någon alkoholpolicy. Nu hör det till saken att det är allmänt känt att kommunens hemsida inte är den lättaste att botanisera i. Skulle den citerade meningen trots allt finnas i en alkoholpolicy hävdar jag bestämt att formuleringen bör ses över.

Jag lämnar alkoholen för nu då jag i högra örat hör ett inslag i Aktuellt SVT2 om glesbygdspolitik/landsbygdspolitik i Norge. Lyssna för guds skull (förlåt om jag kränker någon) hur norrmännen hanterar den regionala landsbygdspolitiken. För svenska politiker är det ett krav från min sida. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) har tydligen fattat galoppen i alla fall.


Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg