Roslagsmuseet upphör aldrig att överraska

Gevärsfaktoriet vid Hantverkargatan i Norrtälje grundades som ett statligt gevärsfaktori efter beslut av Gustav II Adolf på 1620-talet i samband med grundandet av staden Norrtälje 1622. Vapentillverkningen lades ned i början av 1840-talet.

Döm då om min förvåning när jag nu på eftermiddagen enligt rubriken på NTs websida får läsa att Bengt Ericsson (C) räknar med att öppna gevärsfaktoriet 2019, således i år! Först blev jag lite osäker om det kanske finns med en post för gevärsfaktoriet i Moderaternas budget på riksplanet i samband med förstärkning av försvarsanslagen. Jag lade dock snabbt ner den tanken då det knappast var den verksamheten som Norrtälje kommun åsyftade på sin hemsida när man 2017-05-27 menade att ”Det kommer åter bli verksamhet i gevärsfaktoriet”. Slut på raljerande.


Så sent som 2018-08-13 kunde man i NT läsa att ”Gevärsfaktoriet ska färdigrenoveras och Roslagsmuseet flytta in”: Det har jag gått och väntat på i drygt 15 år. I synnerhet nu, när den på sensommaren 2018 av NT genomförda ”Kan du lova”-undersökningen visade att det finns en klar politisk majoritet för att inte genomföra den utvändiga glas- och plåttillbyggnaden för hiss- och trapphus. Efter dagens artikel i NT är jag åter vankelmodig för vad som kommer att ske med Norrtäljes äldsta bevarandevärda industrifastighet i sitt slag.

Bengt Ericsson är väl inte så meddelsam vid intervjun, i synnerhet för de medborgare som år efter år kämpat för att få tillbaka sitt Roslagsmuseum, om än i en annan tappning mer anpassad för dagens krav och teknik.

”Det kan bli utställningar” som Bengt Ericsson säger, skvallrar egentligen ingenting om vilken verksamhet som kommer att inrymmas i huset och jag avstår därför att komma med några dåligt grundade gissningar.

Morfar Gunnar i Norrtälje

Kommentarer

Populära inlägg