Hommage till två miljöpartister


Oförskräckt och utan egentlig kunskap om hur läroplanen ser ut för grundskolan i Norrtälje kommun kastar jag mig ut i det okända och ger min hyllning till Matsarna Wilzén och Wedberg från Miljöpartiet som idag (15/5) skriver begåvat och tänkvärt i Norrtelje Tidning om att ”Slöjd blir allt viktigare i dagens digitaliserade värld”.

Sin vana trogna blir det en ordrik och verbalt avancerad kärleksförklaring till hur det egna skapandet kan skapa bättre förutsättningar för att tillgodogöra sig den ”bokbundna” undervisningen i skolan.

Som talande exempel stöder man sig på uttalande från vår kände formgivare Carl Malmsten och Maria Lantz, rektor på Konstfack. Inga dåliga val minsann.

Som jag skrev i inledningen känner jag inte till läroplanen för grundskolan. Däremot känner jag till hur mycket jag uppskattade, både då och senare, slöjdundervisningen. För det första lyckan och stoltheten att ha skapat något med händerna, men även nyttan av att ha lärt sig hantera nål och tråd, hammare och såg, fil och körnare och många andra verktyg. Som jag minns pågick denna varierande slöjdundervisning mellan 7 och 11 års ålder. 


Vem minns inte den tunga skärbrädan i trä, tygpåsen för att ha gympakläder i, duken på Mors Dag, periskopet i trä med två speglar i och inte minst den avancerade stora tången i järnplåt avsedd för att ta ut heta plåtar ur ugnen med. Kommer ihåg att man fick värma och böja till konstnärliga utsmyckningar liksom att ytbehandla järnet på något sätt som jag tyvärr glömt. Enda problemet med denna tång var att den blev för tung för min mamma som hade drabbats av ledgångsreumatism. Men ändå blev hon glad… Stoppa strumpor var svårt!

Jag tycker att Wilzénsoch Wedbergs debattartikel är viktig och tänkvärd, däremot är jag lite tveksam till avslutningen där man avslöjar sin kärlek till vårt ”kära Roslagsmuseum”. Dels för att museet har sina rötter i ett krigiskt hantverk (senare kom visserligen hembygdsrörelsen med i bilden), men framför allt att Roslagsmuseets vision redan är välfylld. Slöjdundervisningen skall naturligtvis i vår vidsträckta kommun ske i anslutning till den vanliga undervisningen.

Gunnar Hellström

Kommentarer

Populära inlägg