Monsterdebatt på tapeten



Sedan slutet av januari i år pågår en liten moraldebatt i Norrtälje kommun. Bakgrunden är att en deltävling i VM i speedway kommer att äga rum i vår kommun. Kommunalråden Olle Jansson (S), Anders Olander (C) och Ingrid Landin (MP) hälsade i en skrivelse till arrangören för GP-cirkusen välkommen till Hallstavik den 7 juli, men klargjorde samtidigt att företeelsen med lättklädda s.k. grid girls i samband med tävlingen är omodernt och inte förenligt med Norrtälje kommuns kvinnosyn. En lagom väl avvägd markering anser jag.

Miljöpartiet i Norrtälje tyckte inte det utan valde att gå vidare. ”Som det feministiska parti vi är kan vi inte stoppa nu” sade Ingrid Landin (MP). Så var det igång.

Själv har jag gjort några inlägg på Facebook och reagerat på retoriken och argumenten som förts fram från olika håll. Min spontana reaktion är att här väljer man att skjuta mygg med luftvärnskanon. Det handlar då inte om jag skulle supporta lättklädda tjejer vid den här typen av evenemang, snarare det motsatta. Istället handlar det om respekt och lyhördhet för andra ställningstagande. Mycket tyder på att miljöpartiet har en ganska rigid inställning och har svårt att ta till sig något annat utanför sin ”feministiska ideologi”.

I veckan som gått har jag fått några kommentarer på Facebook som fått mig att ”höja på ögonbrynen”, för att uttrycka mig mycket försiktigt. En person bemötte Greg Hancocks påstående om att – tjejerna vill göra det här. De gillar det och får betalt. De söker de här jobben och älskar vad de gör – som samma resonemang när det gäller prostitution. Grid girls jämställer den här personen således med prostituerade. Svårt att föra ett samtal då…

En annan person skrev att ”det handlar inte bara om just dom här tjejerna och vad dom tycker. Det handlar om det man kallar ”budskap” – att en stor del av det berättigande som kvinnor har bygger på att dom är kurviga, unga, snygga och lättklädda”. Detta anser jag vara en mycket grov vanföreställning och en oerhörd beskyllning och nedvärdering av kvinnan.

En tredje person ondgör sig över ”denna utmanande klädsel” och att det är arrangören som vill ha denna ”sexistiska profil” i arrangemanget. Vad utmaningen består i framgår inte av kommentaren. Alla betraktar utmaningar olika. Själv anser jag att lättklädda tjejer på ett motorstadium är ungefär lika utmanande som hudfärgade knästrumpor i kombination med Lederhosen. Själv ser jag grid girls i detta sammanhang för vad det är, en del av en GP-cirkus. Efter att ha googlat en del tvivlar jag också mycket starkt på att arrangören medvetet vill ha denna ”sexistiska profil” i arrangemanget. D.v.s. förringa och kränka kvinnan. Det gäller att vara försiktig med ordvalet.



År 1957 jobbade jag extra i en tidningskiosk i hörnet av S:t Eriksgatan och Fleminggatan i Stockholm. Bland alla dagstidningar, tidskrifter, veckotidningar och s.k. herrtidningar fanns en naturist/nudist-tidning som hette Tidlösa. Omslaget bestod oftast av, ve och fasa, en bild av en helt naken man eller kvinna eller av båda. Den ansågs så utmanande att den fick ligga osynlig på en hylla under disken. Jag tror att en del köpte den instoppad i en Expressen.

Under de 61 år som förflutit sedan dess har samhällets värderingar förändrats totalt, på gott men ibland kanske även på ont. Inom idrotts- och sportevenemang ser vi hela tiden hur marknadsföring fokuseras kring själva inramningen, kläder och utseende. Varför skall söta lättklädda unga tjejer med viftande plymer dyka upp vid avblåsning i hockey? Likadant i basket och volleyboll och andra sporter. Varför måste man spela kvinnlig beachvolley i minimal bikini? Varför klär sig många proffs i damtennisen i så ”sexiga” kläder? Hur kan idrottstjejer se så välsminkade ut efter 3 mil på skidor eller 90 minuter fotboll? Varför skall unga, snygga och lättklädda tjejer finnas vid motorsportevenemang?

En sak är jag fullständigt övertygad om, det är inte för att kränka eller förringa kvinnan. Det är för showen, och om det kan man ha (och tillåtas ha) olika uppfattning om. Själv väljer jag, under förutsättning att inget oegentligt framkommer, att inta en liberal hållning. Moralkakor och ideologiska pekpinnar skall inte hindra någon att klä sig eller göra som man vill. Då är vi illa ute.

Vill man värna och stärka kvinnors rätt och position i samhället är metoo-rörelsen ett enastående exempel. Som politiker med möjlighet att påverka kan man också medverka till att stärka kvinnors roll och status på olika sätt samt undanröja klyftor i samhället. I synnerhet i kvinnodominerade yrken. Men det får inte bara vara i form av en policy eller strategi.

Gunnar Hellström

* Monster Energy, energidryck som Monster Girls deltar i marknadsföringen av.

Kommentarer

Populära inlägg