Ursäkta om jag stör...



I snart 10 år har jag haft en blogg som jag kallar ”Morfar Gunnar i Norrtälje”. De första åren bloggade jag i Norrtelje Tidning vilket var trevligt, och jag är övertygad om att läsarna gillade att läsa våra bloggar. Dessutom såg själva bloggupplägget ganska trevligt ut på webbsidan.

Att hålla ordning på alla kommentarer kunde ibland vara en styv uppgift både för tidningen som hade sitt ansvar för vad som skrevs, men även för bloggaren som skulle ”moderera” kommentarerna. I uppskattningsvis 9 kommentarer av 10 var de ”anonyma” även om bloggaren tidvis själv kunde se mejladressen. Personligen tycker jag att man skall uppträda med sitt namn när man kommenterar, det ger både större kraft i kommentaren och håller de värsta ”trollen” borta.

I samband med NT:s ingående i MittMedia-koncernen fördes bl.a. min blogg över till deras bloggportal och försvann mer eller mindre bland alla andra tidningars bloggare. Idag är jag även ansluten till bloggportalen Blogspot.com där jag förkommer sparsamt med länkning till Facebook.


Jag tycker fortfarande att själva bloggen som uttrycksmedel är trevlig och tänkte ge den en chans till genom att friska upp dess utseende och upplägg. En anledning är naturligtvis även det faktum att vi har en 4-månaders valkampanjperiod framför oss. Då kommer säkert frågor upp som påverkar och intresserar oss alla. I några av de Facebookgrupper jag är inblandad i, ”Mötesplats Norrtälje Hamn” och ”Bevara Norrtäljes Kulturarv”, ser jag redan hur grupperna har spårat ur från dess ursprungliga syfte (läs beskrivningarna). Politisk pajkastning och propaganda hör definitivt inte hemma här. Det får politikerna driva på sina egna sidor och platser.

Jag har ganska god koll på vad som förekommit kring Norrtälje hamn alltsedan ”Dialog om hamnens framtid” hölls i Ungdomens hus i maj 2003, senare i föreningen Mötesplats Norrtälje fram till 2013, och tvekar inte att föra fram det jag känner till när jag märker att information utan källfakta liksom rena ”fake news” läggs ut.

Gunnar Hellström

Kommentarer

Populära inlägg