På karantänsutflykt i Södra Norrland


Äntligen har så bloggskrivandet kommit igång igen! Numera har jag också bostadsorten Gävle med i bloggnamnet - Morfar Gunnar i Gävle. Rätt skall vara rätt.

Att skriva blogg är kanske inte det ultimata nu för tiden, om man inte tillhör "storfräsarna". Jag tycker dock att det är trevligt att skriva och komplettera med bilder vilket är min ambition. Vill någon läsa vad jag skriver är det kul, men jag förväntar mig inte att 2-3000 personer går in och läser min blogg varje månad som var fallet när jag började blogga på Norrtelje Tidning. Var sak har sin tid.

Eftersom jag och min sambo befinner oss i en helt ny region i Södra Norrland kommer mycket att handla om vad vi upptäcker där. Naturligtvis blir det inslag från Roslagen också, för detta talar att 50 - 60 år av mitt liv utspelar sig där.

Valborgsmässoaftonens "karantänsutflykt" inleddes med en liten biltur längs "Jungfrukusten" till Axmars Bruk några mil norr om Gävle (se den gamla hyttan på bilden). Det som egentligen drog var ett återbesök till Axmars Brygga som inte bara är en brygga utan även en fin restaurang vid underbart kustläge. När vi var där på Valborg var vädret mycket vackert men kylslaget och karantänsäkert. Senare på dagen öppnade krogen för säsongen, men då vet jag inte hur det gick.

Hit måste vi tillbaka och botanisera. En fin Engelsk park finns att beskåda, men då får det bli lite varmare och grönare!









Nästa resmål blev Trollharens Fiskeläge nära Ljusne och Söderhamn, och plötsligt var vi i Hälsingland. I Hälsingland ska hälsingblodet svalla sjöng Thore Skogman, men hälsingblodet svallar inte mera än på alla. Möjligtvis efter ett besök på Trollharens Fisk & Restaurang.

 Här kunde Barbro och jag både handla utsökta fiskdelikatesser och få hela den tomma restaurangen för oss själva när vi njöt av fisktallriken helt karantänsäkert.

Oj då, märker att jag verkligen har blivit ringrostig då det gäller hantering av bilder och text, men varför inte se detta blogginlägg som ett välment försök att förmedla ett par tips om ni kommer till dessa trakter. Avslutar med några bilder från själva Trollharens Fiskeläge. Hur mysigt som helst!





Kommentarer

Populära inlägg