Norrtälje behöver en ny mat- och umgängeskultur

Äntligen, Norrtälje skall få en tapasrestaurang! Som jag har väntat - i nästan fem år om jag skall vara exakt. Den 15 oktober 2013 bloggade jag i Norrtelje Tidning med samma rubrik som jag använder nu. Det kanske låter lite kaxigt, men är ofta fem år före min tid, och varför författa nya texter när man med gott samvete kan återanvända gamla blogginlägg. Jag tror verkligen att jag var rätt ute den där oktoberdagen 2013. I alla fall om man skall tro på de osannolika nästan 600 "delningarna" av artikeln i Norrtelje Tidning just nu. Lycka till med ert koncept PINCHOS! När ni är klara kommer jag med min mobilapp och beställer. Här kommer mitt "gamla" blogginlägg så länge.



Gunnar Hellström bloggar om samhällsfrågor - så står det i ingressen till min blogg ”Morfar Gunnar”. Då känner jag mig trygg och kör vidare, Norrtälje behöver en ny mat- och umgängeskultur. När jag talar om Norrtälje menar jag hela kommunen utan att ha full koll på alla demografiska och geografiska fakta.

Av en händelse zappade jag idag in på en BBC-kanal och fick en påminnelse om ”tapaskulturen” via ett trevligt matreportage från Sevilla i Spanien. Jag kallar det för ”tapaskulturen”, väl medveten av egen erfarenhet, om att man även hittar den i andra europeiska länder som Frankrike, Italien, Tyskland, Österrike o.s.v.

Går vi på ”lokal” här i Norrtälje/Sverige är det oftast i form av att vi går ensamma, i par, fyra, sex eller fler. Sedan sätter vi oss vid fint dukade bord och börjar kika på andra gäster i restaurangen.

Ibland bjuder vi hem vänner till hemmet som oftast är trevliga tillställningar. Man samlas, tar den lilla välkomstdrinken med tilltugg, äter förhoppningsvis gott, språkas vid och skiljs i all vänlighet.

Dessa alternativ är absolut inget vi skall förkasta, tvärtom. Det är ”the Swedish style”.

I utlandet finns en annan kultur som jag har tänt på. Till en del beror det på deras praktiska resurser, men mest på att folket älskar att träffas tillsammans på tapasrestauranger under lättsamma former, ta ett glas, skratta, samtala, finna nya vänner, sjunga, umgås och äta välsmakande smårätter.

Jag kan inte tala för Rimbo, Älmsta, Hallstavik eller andra orter men går du runt i Norrtälje stad på kvällen i mitten av oktober är det minst sagt glest vid borden. Naturligtvis är fredag, lördag de stora festdagarna, men jag menar att en ny umgängeskultur skulle kunna vara ett lyft även för oss stela (?), konservativa svenskar. Inte bara vid helgerna.

Dessutom skulle det förmodligen kunna bli ett lyft för restaurangnäringen för de som vågar testa. Men börja kl 22 som man gör i Sydeuropa är nog ingen bra idé bland Rospiggarna.

Ni som tycker att det här låter bra, printa ut bloggen och lämna den till de restauranger ni brukar besöka!


Morfar Gunnar

Kommentarer

Populära inlägg