Den tragiska olyckan på Vidingefjärden 1888 och väderkvarnen i Södersvik

I dagens (1/3) Norrtelje Tidning har Richard Grandin skrivit en mycket utförlig och intressant artikel om den tragiska olyckan 2 mars 1888 då sju ungdomar frös ihjäl under en snöstorm på isen mellan Sundskär och Vidinge. Försök verkligen att läsa artikeln i tidningen.

Den 10 mars 2009 bloggade jag i mitt 6:e blogginlägg i Norrtelje Tidning om "Den gamla väderkvarnen i Södersvik". Då fann jag i mitt källmaterial historien om olyckan och det ena gav det andra i min lilla historia. Jag tycker historien är så pass intressant att den är värd en repris då många förmodligen inte har läst den. Ungefär där väderkvarnen låg 1888 ligger idag ett gråmålat stockhus på höger sida när ni kommer in i Södersvik från Kapellskärsvägshållet. Tänk på landhöjningens påverkan under 130 år om ni försöker orientera er.


Den gamla väderkvarnen i Södersvik

Bakgrunden till att jag skriver dessa rader är att jag dels har ett förflutet inom antikvitetsbranchen i början av 1970-talet och dels är Roslagsambassadör med ett naturligt intresse för vår bygd. Dessutom har jag läst boken ”Rådmansö” från 1974.

Allt börjar med att jag i något sterbhus från början av 1970-talet fann en mapp med åtta små akvareller utförda av en kvinna som hette Mary Bische. Alla målningarna är naivt utförda och ofta med god detaljrikedom. Motiven följer kusten från Väddö till Trosa i slutet av 1880-talet till början av 1890-talet. De flesta tavlorna är signerade MB med årtal. Jag har aldrig lyckas få veta vem Mary Bische var, inte ens via Internet, men akvarellerna blev inramade och pryder väggar hos mig och andra. Men vad gjorde att Mary hamnade här på Östersjökusten?

I början av 2000-talet fick jag boken ”Rådmansö” i min ägo. En mycket intressant och trevlig skrift. På sidan 497 kunde jag läsa hur Sjötorps-Hjalmar mindes väderkvarnen i Södersvik. Det var en så kallad holländare med vridbar huv till skillnad från de i många trakter vanliga kvarnarna som vreds runt stubben. Då kom jag att tänka på en av mina akvareller från Rådmansö, daterad 1889, där en kvarn med vridbar huv fanns med i motivet. Snart insåg jag att det måste vara kvarnen i Södersvik och omgivningen såg bekant ut om man även tar hänsyn till landhöjningen under 120 år.  Ett par turer har jag gjort till platsen där det idag står ett nybyggt hus vars ägare jag inte lyckats få kontakt med. Huven på kvarnen blåste av samma stormnatt 1888 som sju unga frös ihjäl på isen i Vidinge. Den måste ha kommit på plats igen eftersom Mary Bische avbildade den året efter. Kvarnen såldes senare till Kungsgården en bit bort där den förstördes av vådeld. Platsen där den stod kallas alltjämt Kvarnbacken skriver Manfred Ohlson i boken ”Rådmansö”.

Detta är min lilla historia om den gamla väderkvarnen i Södersvik. Kanske väcker det minnen, framför allt hos äldre Roslagsbor. Kanske har någon kännedom om kvarnen eller t.o.m. om konstnärinnan Mary Bische. Hör gärna av er då!


Morfar Gunnar


Kommentarer

Populära inlägg