Smuggling och tjuvjakt och hembränd akvavit

Följande text är en Roslagstravestering av Tom T. Halls Kända melodi ”Old Dogs, Children And Watermelon Wine. I Sverige minns vi säkert bättre Alf Robertssons version ”Hundar och ungar och hembryggt äppelvin”



Smuggling och tjuvjakt och hembränd akvavit

Musik: Tom T. Hall
Text: Gunnar Hellström

Han sa: Hur gammal tror du att jag är?
Och jag sa: Det är svårt att säga.
Och så såg han på mig och sa:
Jag fyllde sextiofem för elva månader sen.

Satt på bryggan ner vid stranden, för mig själv i Furusund.
När den väderbitne fiskargubben slog sig ner en stund.
Och det fanns inga fler där, vi var ensamma just då.
Han var från Öregrund, men fiskat här sen -52.
Och plötsligt så börja han, att tala om sitt liv, om smuggling
och tjuvjakt och hembränd akvavit

Har du nå´n gång smakat på äkta hembränt fråga han?
Jag såg på Vegamössan med dess helt utslitna band
Han sa: det fanns tre ting som fick länsman på visit
Det var smuggling och tjuvjakt och hembränd akvavit

Han sa: rospiggen vet bäst när inte länsman är på språng
Då lever ejdern farligt och mäsken är på gång
Han sa: det var en tid fylld av äventyr och slit
Med smuggling och tjuvjakt och hembränd akvavit.

Han sa: fisket gick nog bra ibland men mest så var det skit
När fisken nästan tagit slut fick man ta hjälp av dynamit
Han sa: Jag drömmer än om en tid så fylld av flit
Fylld av smuggling och tjuvjakt och hembränd akvavit

Jag skulle åka vidare till Norrtälje samma dag
När jag gick upp från bryggan tänkte jag på vad han sa
Den natten drömde jag en dröm så oskyldig och vit
Om smuggling och tjuvjakt och hembränd akvavit.

Kommentarer

Populära inlägg