Om inte om hade funnits...
2017-06-13 meddelade Bygg- och miljönämnden i Norrtälje
kommun bygglov för om- och tillbyggnad samt fasadändring av Roslagsmuseet inom
fastigheten Faktoriet 1.
Från 2008 har museet varit ”stängt för restaurering” och hur
detta har hanterats får väl betraktas som en av Norrtälje kommuns längsta
surdegar och ingen politisk konstellation har hittills mäktat med att fullfölja
projektet.
Nu har dock restaureringsarbetet påbörjats vilket hittills
inneburit utbyte av fönster i hela fastigheten, nedknackning av gammal felaktig
cementputs för utbyte till kalkputs. Tillbyggnaden som nämns i beslutet handlar
om uppförandet ett utanpåliggande hiss- och trapphus som kommer att medge
utvändig passage till fastighetens övervåning.
Naturligtvis är det glädjande att arbetet kommit igång även
om man inte har en aning om vad detta innebär i förlängningen. Dessutom finns
det något som av de flesta upplevs som ett smolk i bägaren, nämligen det
utanpåliggande hiss- och trapphuset eller snarare dess förvanskning av Norrtäljes
äldsta industrifastighet i sitt slag. Exteriört ser fastigheten i princip ut
som för 250 år sedan. Det beslutade utförandet har väckt starka känslor och ord
som övergrepp, förskräckligt, ”bland det fulaste jag sett” och liknande har
nämnts i debattartiklar och kommentarer i sociala medier. Nu är i alla fall ett
beslut fattat och jag känner personligen en frustration över om det skulle vara
så att man, för att tjäna några
kvadratmeter eller möjliggöra odefinierad senare verksamhet, fattat ett alltför
lösligt och kortsiktigt beslut. Kunde man gjort på något annat sätt frågar jag
mig?
Fotomontaget nedan visar hur det utanpåliggande hiss- och
trapphuset skulle kunna komma att te sig, sedan är det upp till var och en att
bedöma om man tar hänsyn till byggnadens karaktärsdrag och tar till vara
byggnadens tekniska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden
(PBL 8 § 17).
Fotomontage: Ulf Zettersten arkitekt KKH |
Genom att studera själva bygglovet, som förmodligen är helt oantastligt
med utgångspunkt från politiska ställningstaganden, finner man dock några
utrops/frågetecken värda att begrunda.
Själva motiveringen
till bygglovet fokuseras till den prickade mark som inte får bebyggas men bedöms
utgöra en sådan liten avvikelse som avses i 9 kap 31 b § 1 plan- och bygglagen
att avsteg kan göras i detta fall. Beträffande
bedömningen av tillbyggnadens exteriöra påverkan på den 250-åriga unika f.d.
verkstadsfastigheten sammanfattas den endast av en kort mening längre fram
i beslutet: ”Bygg-och miljökontorets
bedömning är att sökt tillbyggnad inte utgör någon förvanskning av byggnaden.”
Efter personlig mejlkontakt med Länsstyrelsen framgår att något samråd med Länsstyrelse eller länsantikvarie inte förefaller ha
skett vilket jag finner ganska märkligt.
Av Stiftelsen Roslagsmuseet fick Tyréns konsulter ett
uppdrag om att göra en antikvarisk förundersökning med konsekvensbeskrivning av
yttre renovering. Detta uppdrag redovisades i oktober 2016. I uppdraget ingick
2 alternativa skisser till ombyggnad av arkitekten Mats Wedberg. Den ena
omfattade en lösning med invändig hiss (0) och det andra en utvändig
tillbyggnad (1). 2017-05-25 inkom från arkitekten Ulf Zettersten (släkting till
den förste ägaren av Zetterstenska Gården) ett diskussionsunderlag till Bygg-
och miljönämnden, även detta med en invändig trapp- och hisslösning.
Stiftelsen Roslagsmuseets ansökan om bygglov omfattar endast
alternativ 1, således utvändig tillbyggnad. Detta innebär att yttrandet i den
antikvariska utredningen om att alternativ 1 kan ses som bättre när det gäller
verksamhetens framtida användning kommer väl till pass. Med utgångspunkt från att Tyréns omfattande utredning utgått ifrån konstaterade
kulturhistoriska värden är det dock deras bedömning att en invändig lösning är
det som innebär minst påverkan på byggnaden och den omkringliggande miljöns
samlade kulturvärden.
Här ställs således två ideologiskt olika bedömningar mot
varandra, dels ett osäkert och kortsiktigt ekonomiskt tänkande och dels ett
värnande av kulturhistoriskt oersättliga och viktiga byggnader och miljöer av
riksintresse.
En pikant detalj i bygglovet är möjligheterna att yttra sig
över beslutet. Då stiftelsens ägare består av Norrtälje kommun och Roslagens
Fornminnes- och Hembygdsförening skulle man vilja ge kommuninvånare och
medlemmar i den sistnämnda föreningen möjligheter att på något sätt få yttra
sig. Inte så, men däremot bedömer Bygg- och Miljökontoret att fastigheterna
Tälje 3:1 samt Faktoriet 2 och 4 är berörda av sökt byggprojekt. Tälje 3:1 vet
jag faktiskt inte vad det står för i detta fall. Faktoriet 2 har samme ägare
som sökt det aktuella bygglovet och Faktoriet 4 är den s.k. Å-villan som
tidigare ingick i Faktorifastigheten men såldes till en bilskola av det tidigare
borgerliga styret.
Hur långt kommunen kommit med de invändiga byggnadsplanerna
vet jag inte, men det skulle kännas trist, beträffande den utvändiga
tillbyggnaden, om man inte hinner tänka ett varv till för att eventuellt kunna rädda
ett omistligt kulturellt värde för kommande generationer. I resterna av den
engelska parken som löjtnanten Ludwig Zettersten lät anlägga i mitten av
1800-talet finner både en örtträdgård och en kålträdgård sin plats, för
sjöminor och utrangerade träbåtar finns det nog lämpligare platser inom
kommunen.
Faktorifastigheten och museiparken skall vara ett
kulturhistoriskt smycke i Norrtälje stad och kunna glädja både invånare,
turister, besökare och kommande generationer.
Gunnar Hellström
Kommentarer
Skicka en kommentar