Kulturskatt på Nordrona (repris från okt. 2008)

I höstas var jag ute på en cykeltur i Norrtälje och hamnade, efter att ha kämpat mig uppför en brant backe från sjön Lommaren slutligen i Nordronaområdet som idag kallas Campus Roslagen. I det för dagen vackra höstvädret var det skönt att bara glida omkring på det f.d. regementsområdet och tänka tillbaka på gamla tider (inte så länge sedan förresten) då det var full fart i buskarna och i de hemliga skyttevärnen. Tänk vilken aktivitet det var, eller rättare sagt antar jag att det var. Själv var jag kavallerist och pulsade i halvmeterdjup snö med hästen efter mig i tyglarna uppe i Norrland. Nog om detta.

Det jag vill berätta om är det, utifrån sett, ganska oansenliga Garnisonsmuseet som gömmer sig på August Strindbergs gata 2. Hur många Roslagsbor och andra har varit där? För mig var det visserligen andra gången, men den här dagen hade jag kulturglasögonen på mig.

Jag förstår att många rynkar på näsan och fnyser, gamla oljiga luftvärnskanoner – kan det vara något att se på. Nej kanske inte, men att bara att känna lukten och njuta av det fantastiska hantverksarbetet som ligger bakom tillverkningen är en upplevelse bara det. Men det jag vill föra fram är alla andra tusentals prylar som finns att beskåda på museet och som hjälper oss att få en uppfattning om hur samhället och tekniken såg ut för 20, 40, 60 och 80 år sedan. Sex rum visar luftvärnets utveckling från 1940-talet till 1990-talet. Här kan du på resan se hur tekniken utvecklades, du kan hitta tidstypiska kläder och uniformer, skriv- och räknemaskiner, tidningar, radioapparater, lampor och möbler. Du kan även njuta av andra vackra hantverksprodukter än kanoner. Bara dessa förvaringslådor till alla prylar är en upplevelse i sig. Utsökt snickeri och ädla träslag. Blankpolerat stål och glänsande mässing.

Jag vill därför uppmana alla 50-talister och äldre att gå dit och känna nostalgins vingslag och alla 60-talister och yngre för att få en bakgrund och distans till dagens samhälle. Dagens ungdom har förmodligen ingen aning om vad som fanns före lap-tops, I-podar, TV-spel och webb-kameror, eller får man lära sig det i skolan?

Museet drivs idag ideellt av Vänföreningen och håller öppet på onsdagar mellan kl 12 och 15.
Om Björn Ahlsén eller Hans Stergel, kulturchef respektive ordförande i Kultur- och fritidsnämnden, läser detta så glöm inte Garnisonsmuseet när ni sitter och pusslar ihop hur den framtida museiverksamheten skall se ut i Norrtälje Kommun.


Morfar Gunnar

Kommentarer

Populära inlägg