Om att gilla på Facebook
Jag har ofta
funderat över att skriva något om Facebook i form av ett blogginlägg, krönika
eller debattartikel. Det har aldrig blivit av, då Facebook är så mångfacetterat
och utvecklas ständigt, på gott eller ont, så man vet inte var man skall börja.
Jag gör ett försök, men inriktar mig då enbart till den gudomliga möjligheten
att ”gilla” på Facebook.
Ni som är med på
Facebook vet direkt vad det handlar om, och ni andra kommer strax att göra
detsamma. Jag förenklar det hela genom att säga att det finns tre sätt man kan
gilla på. Man kan gilla ett inlägg från en person, en kommentar till ett inlägg
och slutligen kan man gilla en ”sida”. I alla tre fallen är symbolen för ”gilla”
bilden av en ”tummen upp”. Någon symbol för ogilla finns faktiskt inte i form
av ”en tummen ned” även om det går att hitta den i fristående symbolbanker. På
senare tid har gillamarkeringen i ett inlägg utvecklats till att beskriva sex
olika känslolägen. 1) Gilla, 2) Älska, 3) Haha, 4) Wow, 5) Ledsen och 6) Arg.
Nu börjar det bli
svårt, för detta ger ju naturligtvis möjligheter till känslokonflikter. Positiva
känslor som gilla, älska, haha (om det inte är hånfullt menat) och wow bör inte
kunna misstolkas, men ledsen kan faktiskt tolkas både som om man är ledsen över
betydelsen av inlägget, men även kritiskt över att någon kan skriva på det
viset. Det samma gäller symbolen för arg, men dessutom kan det faktiskt vara en
symbol för ogilla. Läge för förvecklingar således, om man inte tänker sig för
ordentligt.
Sedan har vi
problemet med de ständiga ”gillaklickarna”. Inte sällan kan det sluta med att
man inte vet vad de egentligen tycker när de först klickar på gilla och sedan
även på en kommentaryttring som går stick i stäv med det ursprungliga inlägget.
Nu kommer vi till de
som trycker på gillaknappen, inte för att man gillar utan för att man är
nyfiken över vad andra tycker i frågan och vill därför hänga med i ”tråden”.
Tråden, i detta sammanhang, är lika med summan av själva inlägget och
tillhörande kommentarer.
Många försöker samla
på gillamarkeringar. Det ger i alla fall en skenbar bild om hur populär man är.
För att få en rättvis bild av populariteten måste man naturligtvis ställa denna
i relation till antalet vänner man raggat ihop. Någon som har 200 vänner och
fått 20 gillamarkeringar är med detta sätt att se lika populär som en person
som har 2000 vänner och fått 200 gillamarkeringar (invändningar?).
Några klickar sällan
eller aldrig på ”gilla” utan kommenterar istället, och det är väl gott och väl
så länge det håller sig inom ramen för ämnet. I annat fall hör det inte hemma i
”tråden”.
Andra åter igen är
känsliga när man inte får de gillamarkeringar man förväntar sig, eventuellt i
hopp om att bli bekräftad. Detta kan upplevas som frustrerande för vissa som
brottas med frågan vad man gjort för fel.
Det tredje sättet
att gilla på Facebook är när man ”gillar en sida”. Sidorna på Facebook kan röra
sig om allt mellan himmel och jord, men ofta handlar det om att marknadsföra
något. Det lär ligga något magiskt i att visa hur många som gillar sidan i
vilket det kanske ligger en poäng, men vad är det som får gemene man att gilla
den ena sidan efter den andra? Kanske har eller vill man få en relation med den
som driver sidan, men vad får man? Ekonomisk ersättning, information,
erbjudanden eller vad? Här är jag osäker.
Jag har även märkt
att man kan ana politiska eller ekonomiska relationer bland de som gillar en
sida. Kan ibland kännas lite obekvämt om det gäller en politiker eller
tjänsteman med beslutanderätt inom offentlig förvaltning…
Jag visste det, det
går skriva över 3500 tecken om att gilla på Facebook! Det gillar jag…
Morfar Gunnar i
Norrtälje
Kommentarer
Skicka en kommentar